Fortsätt till huvudinnehåll

Project Cortex

Project Cortex

Project Cortex är ett projekt Microsoft arbetar med som nyttjar artificiell intelligens (AI) för att kunna organisera, klassificera, metadatasätta, presentera och till viss del hantera dokument och data i hela Microsoft 365-systemet.

Ni kommer att kunna träna och styra denna funktionalitet så att dokument inom er organisation tolkas på rätt sätt. Ni kan träna systemet att hitta data i sidhuvuden, sidfötter, formulär och specifikt uppbyggda dokument. Dessutom kommer ni att kunna lägga till viktiga förkortningar och akronymer, namn och begrepp så de känns igen av Project Cortex.

Funktionen kan automatiskt skapa faktasidor om de begrepp och data den finner centrala eller som ni angett som centrala och presentera dessa dels som sammanfattande ”pop up”-fönster som visas då en användare pekar på ett identifierat och markerat begrepp eller som en fullfjädrad sida av Wiki-typ som skapats om användaren följer faktalänken för begreppet. Ni kommer att kunna justera innehållet i dessa Wiki-sidor då de skapats.

Funktionen kan också användas för att automatisera skapandet av kolumner för dokumentegenskaper i dokumentbibliotek så användarna slipper det jobbet.


Project Cortex ska lanseras som en test/förhandsvisning under första halvan av 2020. Ni kan gå hit:
https://resources.techcommunity.microsoft.com/project-cortex-microsoft-365/
för att ansöka om att medverka i denna förhandsvisning.

Mina tankar om detta

Efter att ha arbetat med Microsoft sedan mitten av 1990-talet och med SharePoint sedan 2003 så vet jag att Microsoft har en viss tendens att måla grönare bilder av sina tjänster än verkligheten sedan visar. Därför vill jag se vad detta är och vilka förutsättningar som krävs för att det ska fungera enligt Microsofts beskrivningar.

Det är dock en lösning och en inriktning på informationshantering som jag är övertygad kommit för att stanna. I början kanske det blir en aning klumpigt men jag tror att det kommer att ha en snabb utveckling och förhoppningsvis en snabb förfining. Liksom automatöversättning och digitaliserad uppläsning av skriven text som var klumpig och oprecis i början men som nu faktiskt ofta är imponerande bra, kommer det att bli en framtida modell som kommer att vara viktig att kunna och förstå.

Praktiskt kommer ett koncept med extrahering av metadata ur dokumenten att skifta fokus för metadatasättning av dokument. Den möjliga framtiden kommer inte att ha fastställda innehållstyper som kommer att kräva att användaren fyller i vissa metadata i samband med att dokumentet skapas eller sparas, metadatasättningen gös ju av Project Cortex. Detta kan innebära att Microsoft inte kommer att satsa på möjligheten att automatiskt distribuera kolumner och innehållstyper. Det behövs ju inte om Project Cortex tar ut metadatan via Flows och AI. Hur gör vi då om vi vill att det ska vara enkelt för användaren att ange initiala data för ett dokument? Office AddIns i Word, Excel och PowerPoint kommer nog att få en ökad betydelse. Kopplingar till Graph i dessa AddIns kommer att vara viktiga. Vi får återkomma med mer information då vi fått veta mer om Project Cortex och dessutom fått prova det lite mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Glöm inte slå på de nya Teamsfunktionerna

Semestern är över och vi är tillbaka på jobbet med Teamsmöten och andra trevliga aktiviteter.Det har hänt en hel del i Teams (och fortsätter att hända saker) i samband med semestern.Den största nyheten är att dina möten och samtal kan öppnas i ett eget, separat fönster, skilt från Teams-programmets huvudfönster. Det tillåter dig att lättare växla mellan mötet eller samtalet och dina resurser i Teams. Dessutom får du:Mötes- och samtalskontrollerna i övre kanten av mötes eller samtalsfönstret istället för i nedre delen av det. De kommer att finnas tillgängliga hela tiden (utan att du ska behöva vifta med muspekaren för att få igång dem) och de är inte i vägen för den delade skärmen eller videon som visas."Large gallery view" låter dig se upp till 49 videovisingar av deltagare samtidigt. Detta visningsläge är tillgängligt om mötet har 10 eller fler deltagare som har igång sin videokamera. För att slå på "Large gallery" går du till "Fler alternativ" (…) i möt…

Teams - Värdefulla tips för att hålla bra möten

Bra att tänka på vid Teams-mötenJustera vilka aviseringar som visas under tiden du är inne i ett möte. Förutom att aktivt välja inställningar för dina aviseringar bör du se på funktionen "Focus Assist" i Windows 10.
Sitt ostört och tänk på vad du har i bakgrunden (om du ska ha videokameran igång). Du vet väl att du kan göra bakgrunden suddig både innan och efter du kommit in i mötet (se punkt 4).
Tänk även på att rensa vilka fönster du har öppna på aktuellt skrivbord innan du går in i ett möte (speciellt om du redan innan vet att du ska dela din skärm med övriga deltagare). Det kan synas både pinsamma och konfidentiella saker om du inte tänkt på vilka fönster du har öppna då du delar skärm. För den avancerade användaren finns möjligheten att ha flera skrivbord igång i Windows. Du kan öppna ett nytt skrivbord just för mötet om du vill ha kvar dina arbetsfönster på ditt ordinarie skrivbord öppnade under mötet utan att de visas.
Kontrollera din utrustning innan du startar mötet.…

Digitalisera dina besluts- och ärendenprocesser på mindre än en vecka!

Hantering av styrande dokument, beslut, ärenden, resursbokningar, avtal, mm snabbt och enkelt Nu, om någonsin, är det viktigt för många verksamheter att kunna föra över sina manuella flöden till digitala flöden. Flödensom fungerar då folk arbetar hemifrån, på distans.

Jag upplever att många ännu inte sett och förstått potentialen med SharePoint vad gäller att snabbt och enkelt sätta upp system för digital hantering av besluts-, ärende, gransknings- och avtalsflöden.
Det handlar ofta om att på enkelt sätt se till att: Ett visst flöde följs.Att användarna, vid ett visst flödessteg, inte ska behöva välja vem de skickar dokumentet, ärendet eller förfrågan till, flödet kan ofta sköta detta automatiskt.Att användaren, om de själva ska välja vem som ska granska eller godkänna, bara kan välja mellan relevanta roller eller ett mindre urval av relevanta personer att skicka till.Att det säkerställs att rätt person tar beslutet vid varje steg i flödet.Att varje roll, snabbt och tydligt kan få en …