Fortsätt till huvudinnehåll

Project Cortex

Project Cortex

Project Cortex är ett projekt Microsoft arbetar med som nyttjar artificiell intelligens (AI) för att kunna organisera, klassificera, metadatasätta, presentera och till viss del hantera dokument och data i hela Microsoft 365-systemet.

Ni kommer att kunna träna och styra denna funktionalitet så att dokument inom er organisation tolkas på rätt sätt. Ni kan träna systemet att hitta data i sidhuvuden, sidfötter, formulär och specifikt uppbyggda dokument. Dessutom kommer ni att kunna lägga till viktiga förkortningar och akronymer, namn och begrepp så de känns igen av Project Cortex.

Funktionen kan automatiskt skapa faktasidor om de begrepp och data den finner centrala eller som ni angett som centrala och presentera dessa dels som sammanfattande ”pop up”-fönster som visas då en användare pekar på ett identifierat och markerat begrepp eller som en fullfjädrad sida av Wiki-typ som skapats om användaren följer faktalänken för begreppet. Ni kommer att kunna justera innehållet i dessa Wiki-sidor då de skapats.

Funktionen kan också användas för att automatisera skapandet av kolumner för dokumentegenskaper i dokumentbibliotek så användarna slipper det jobbet.


Project Cortex ska lanseras som en test/förhandsvisning under första halvan av 2020. Ni kan gå hit:
https://resources.techcommunity.microsoft.com/project-cortex-microsoft-365/
för att ansöka om att medverka i denna förhandsvisning.

Mina tankar om detta

Efter att ha arbetat med Microsoft sedan mitten av 1990-talet och med SharePoint sedan 2003 så vet jag att Microsoft har en viss tendens att måla grönare bilder av sina tjänster än verkligheten sedan visar. Därför vill jag se vad detta är och vilka förutsättningar som krävs för att det ska fungera enligt Microsofts beskrivningar.

Det är dock en lösning och en inriktning på informationshantering som jag är övertygad kommit för att stanna. I början kanske det blir en aning klumpigt men jag tror att det kommer att ha en snabb utveckling och förhoppningsvis en snabb förfining. Liksom automatöversättning och digitaliserad uppläsning av skriven text som var klumpig och oprecis i början men som nu faktiskt ofta är imponerande bra, kommer det att bli en framtida modell som kommer att vara viktig att kunna och förstå.

Praktiskt kommer ett koncept med extrahering av metadata ur dokumenten att skifta fokus för metadatasättning av dokument. Den möjliga framtiden kommer inte att ha fastställda innehållstyper som kommer att kräva att användaren fyller i vissa metadata i samband med att dokumentet skapas eller sparas, metadatasättningen gös ju av Project Cortex. Detta kan innebära att Microsoft inte kommer att satsa på möjligheten att automatiskt distribuera kolumner och innehållstyper. Det behövs ju inte om Project Cortex tar ut metadatan via Flows och AI. Hur gör vi då om vi vill att det ska vara enkelt för användaren att ange initiala data för ett dokument? Office AddIns i Word, Excel och PowerPoint kommer nog att få en ökad betydelse. Kopplingar till Graph i dessa AddIns kommer att vara viktiga. Vi får återkomma med mer information då vi fått veta mer om Project Cortex och dessutom fått prova det lite mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller administratör av Microsoft

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser