Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.
Vad är Bookings?
Bookings är en funktion
som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst
som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan
office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för
alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.
Bara till för frisörer och
däckföretag?
Vid en snabb överflygning
kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina
kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift. Ett exempel ser du längre ned i denna text.
Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga
tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller
administratör av Microsoft 365, ändå kan jag på egen hand både administrera och
skapa tjänster och bokningsbara tider. Det finns gott om bra guider och
tjänsten är lätt att förstå från början.
Så, när har jag
nytta av denna tjänst?
Bra exempel där
Bookings passar bra in är följande:
- Boka in samtal med sin chef eller annan kollega
- Boka internutbildningar (du kan sätta maxgräns på antal deltagare)
- Erbjuda andra att boka in möten med mig.
(sparar mycket tid och många mail)
- Boka andra tjänster. Kanske ni har
erbjudanden om massage eller friskvård för personalen vissa tider och veckor?
- Boka interna och externa seminarier
- Låta en extern part boka lediga tider (som
jag styr över) utan att behöva tillgång till min kalender i övrigt.
- Ja faktiskt allt som är kopplat till en
person (personal) och dess tid går att sätta upp via Bookings
Tjänsten eller mötet kan kopplas till en eller flera personer. Ni styr vilka datum och tider som skall kunna vara bokningsbara. Systemet sköter kalenderbokningar, påminnelser och erbjuder även online-möte via Teams. Alla förändringar fram tills att händelsen inträffar meddelas per automatik den som har bokat och den i personalen som är bokad via tjänsten.
Det finns fler
inställningar som gör att både du och den som bokar får en bra upplevelse, men
det kommer du se tydligt när du väl har öppnat tjänsten och ser vilka möjligheter
som finns.
Om du själv inte
orkar eller har tid att sätta dig in i tjänsten, så hjälper jag dig gärna. Boka
en kostnadsfri demo här på någon av de tider som jag erbjuder:
Tack! för att du
tog dig tid att läsa mitt inlägg
Jonas Hyttring,
Affärsansvarig på Axalon Tech AB
Jättebra att ni beskriver Bookings. På H&M använder vi den för många olika bokningsbehov, t ex för att prova kläder på modeller, för kunder att boka tid för skräddarsydda jeans och mycket annat. Inte bara för frisörer alltså !
SvaraRaderaTack! Kul att få fler exempel från verkligheten Göran. Jag skall kika in på H&M och kolla. Ha en fortsatt bra dag!
SvaraRadera