Fortsätt till huvudinnehåll

Trendspaning Office365

Ett bra sätt att sätta sig in i hur Microsoft tänker och vad som prioriteras i deras utveckling av sina molntjänster i Office365 är att kontinuerligt följa deras roadmap och meddelande om nya tjänster, tillägg eller ändringar.  Du finner dem i Microsoft 365 Admin Center eller på Microsofts hemsida.   
För mig som inte är tekniskt kunnig, utan jobbar mer med tjänsternas innehåll och försöker att förstå dess fördelar och koppla dem till våra kunders dagliga verksamhet ser jag just nu en tydlig fokusering hos Microsoft. Framför allt är det utvecklingen av Outlook för web, SharePoints moderna gränssnitt samt Teams. Över hälften av den information som Microsoft just nu publicerar i Admin Center handlar just om dessa tre tjänster.   

Lite bakgrund 
Jag började tidigt att intressera mig för Teams. Till vissa medarbetares förtret, då jag tog med mig hela företaget på en resa där jag kanske inte riktigt hade klart för mig vad slutmålet var. Nu två år senare, så anser jag att jag gjorde rätt, men resan har inte varit smärtfri och alla som jag tvingade med mig har kanske inte alltid uppskattat resmålets krokiga och guppiga väg.  Har vi blivit mer effektiva? Nja... jag kan nog bli överbevisad av ett gäng på kontoret att det i alla fall inte var sämre förr. Men jag sitter på trumfkortet! Det är från här och in i framtiden jag vet att vi har gjort rätt val.  Vi har aldrig haft så låga utvecklingskostnader som nu. Dels för att det inte går att “karateprogrammera” i Teams och det gör att vi håller oss på mattan. Och dels för att Teams huvudsyfte passar oss och våra kunder som handen i handsken. Vi är nämligen experter på kommunikation i grupp hos företag och organisationer som är dokumentintensiva. Och det är här vi verkligen har hittat hem.  

Ett exempel. Vi har levererat tjogvis med projektportaler i SharePoint genom åren. Allt har byggt på att vi har byggt upp samverkansfunktioner runt projektdokumenten och dess processer. Det har resulterat i mycket anpassningar och tilläggsprogrammering.  Nu är det precis tvärtom. All samverkansfunktion finns i Teams och med stöd av SharePoint och ex. Planner har vi på ytterst kort tid och med minimal tidsinsats skapat väl fungerade projektportaler för mindre och större verksamheter. Jag återkommer till Planner senare, då det är nästa funktion som jag anser att Microsoft skulle må bra av att satsa tid och pengar på. Jag är inte så säker på att Microsoft förstår potentialen i den. Men men.. Det blir ett senare blogginlägg.  

Tittar vi närmare på vad som görs med Teams, så handlar det om kommunikationen i och runt möten, integration med andra plattformar så som telefoni och förenklande av samverkan i och utanför sin egen organisation.   Ex, kommer det under våren att börja dyka upp stöd för mötesdeltagaren i kalenderfunktionen (Outlook on the web) som gör att du får förslag på relevant information så som e-postmeddelanden, filer etc. Som bör röra mötes innehåll. Microsoft kallar det för “Meetings Insight” och det är åter igen ett exempel på den AI som Microsoft successivt lyfter in i sina molntjänster.  

En annan tjänst som visar upp hur Microsoft arbetar med AI och som redan finns idag är “My Analytics” som ger användaren feedback på hur effektiv man är i sitt arbete samt ger förbättringsförslag på hur du skall få tillräckligt med lugna stunder och effektiva arbetsperioder för att orka med ditt jobb och din vardag. Följ gärna den för dig själv och dra slutsatser av hur du fungerar i ditt arbete. Både kul, intressant och ibland överraskande. Efter en tillräckligt lång julledighet så fick jag för första gången sedan jag fått rapporten från “My Analytics” godkänt på lugna stunder från Microsoft. Jag har tydligen förbättrat mig😊 Sedan så har jag även fått mig en känga, då det är uppenbart att det inte bara är med kunder och medarbetare jag kommunicerar med dagtid. Även mitt engagemang som ideell ledare i ungdomsidrott verkar ta mycket tid även under dagtid. Skärpning! 

Kaka på kaka eller? 
Men, det var inte AI som skulle vara i fokus, utan just Teams och Outlook. En tanke som slår mig allt oftare är: När kommer Microsoft att slå ihop dessa två tjänster?  För mig börjar de mer och mer överlappa och det gör mig inte mer effektiv i mitt arbete, utan tvärt om.  Jag har ibland svårt att återfinna information i min kommunikation (läs gärna min kollega Olas blogginlägg om kommunikation), då jag behöver leta på fler ställen. I Teams har du samarbetsrum, telefoni, Chat-tjänsten, stöd av SharePoint för fil och publiceringsfunktioner samt en uppsjö av appar som ex. Planner. Vad skall Outlook tillföra undrar jag? Ja visst. Den kommer säkerligen att finnas kvar i en webversion för ex. privatpersoner, men för oss som jobbar med B2B och som mer och mer lever i Teams?  Med min ringa kunskap, så ter det sig naturligt att just Teams är den produkten som går vinnande ur den “striden”. Och inte mig emot! Jag gillar Teams trots att den i nuvarande version har sina brister. Men vem har inte det? 
Så, min trendspaning just nu är att Microsoft fokuserar på Outlook och Teams. Och jag tror att det är för att Teams så småningom tar över och “käkar upp” Outlook och då är vi tillbaka i en vardag där jag har all min kommunikation samlad på ett ställe. Ju förr! Desto bättre!  För just nu är det en aning rörigt för mig.  

Tack! för att ni tog er tid. 

Jonas Hyttring, VD på Axalon 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller administratör av Microsoft

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser