Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams

Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn.

I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365.

Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams.


Innehåll


Att se då något ändats eller lags till

Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativiteter det finns inom området (Chatt, Team, kalender osv.).

Den Chatt, eller det Team/den kanal som det skett något nytt i markeras genom att dess namn blir fetstilt.

Detta kommer att fortsätta fungera på samma sätt oavsett aviseringsinställningarna.

Allmäna inställningar

Aviseringsinställningarna styr huruvida ett meddelande ska eller inte ska visas på skärmen (med eller utan ett tillhörande ljud) då något händer.

För att komma till dina aviseringsinställningar i Teams får du gå till de tre punkterna just innan din profilbild i övre högra hörnet av Teamsfönstret. Klicka på dessa och välj "Inställningar" (Settings) i den meny som visas.

Välj sedan "Aviseringar" (Notifications) i inställningarnas vänstermeny.

Här kan du ställa in en hel del kring hur du vill att olika typer av aviseringar ska fungera.

Om du inte har igång Teams och det händer något du vanligtvis får aviseringar om, kan du få ett e-postmeddelande om detta. Du kan ställa in om du vill ha ett sådant meddelande eller ej. Om du vill ha ett sådant meddelande kan du ange hur ofta det ska komma.

Du kan ställa in huruvida du vill att Teams aviseringar ska skötas av Teams eller om de ska bli en del av Windows meddelandesystem. Det handlar om hur du vill att meddelandena ska se ut och om du vill att de ska sparas i Windows meddelandecenter eller ej.

Du kan ange om du vill att en förhandsgranskning av meddelandena ska visas. Du kan även bestämma om det ska spelas upp ett ljud i samband med meddelandet för att yterligare fånga ditt intresse.

För meddelanden från aktiviteter i Teams och kanaler kan du välja att ha en fördefinierad meddelandeprofil eller att anpassa varje enskild inställning genom att välja "Anpassad" (custom).

Väljer du "Anpassat" (custom) och får upp följande val:

De val du kan göra är lite olika beroende på vad det handlar om men oftast får du välja mellan att bli aviserad:

  • Både via en "Banderoll" = ett pop-upp-fönster på skärmen och en notering i aktivitetsfeeden
  • Bara via aktivitetsfeeden
  • Inte alls

Personliga @omnämnanden kan dock inte slås av.

Du kan även ställa in hur du ska aviseras då det sker något i:

En Chatt.

Ett möte.

Du kan även välja att få aviseringar kring ändringar i specifika personers status (om de är tillgängliga, upptagna eller annat).

Du får då välja vem eller vilka du vill följa genom att lägga till och ta bort dem i en lista.

Den sista centrala inställningen låter dig välja om och hur du vill bli meddelad om någon du känner gått med i Teams.

Förutom detta finns det inställningar för varje Teams kanal, Chatt och Chattinlägg.

Kanaleraviseringar

Vill du tysta meddelanden från en specifik kanal får du klicka på ikonen för att göra inställningar för kanalen.

Som du ser kan du ha på eller stänga av kanalmeddelanden. Du kan också välja att anpassa inställningarna för kanalen genom att klicka på "Anpassade" (custom). Då får du lite mer detaljerade val för kanalens meddelanden.

Inställningar för chattar

En chatt kan du tysta genom att välja "Stäng av ljudet" (mute) i inställningarna för chatten.

Du är fortfarande med i chatten men du får inga aviseringar från just den chatten.

Om du är i en kanalchatt, där varje chattmeddelande i sig blir en egen tråd, kan du stänga av aviseringarna från det specifika meddelandet/tråden. Du väljer trepunkts alternativet för chattmeddelandet och klickar på "Inaktivera aviseringar" (Turn off notifications).

---   ---   ---

Nu kan du kanske lite mer om hur du kan styra de meddelanden och aviseringar du får från Teams.

---   ---   ---

Detta var den första delen i en serie på tre blogginlägg som hamnar om aviseringar du får från M365.

  1. Aviseringar i Teams ser du här.
  2. Aviseringar i SharePoint - kommer snart.
  3. Sista inlägget är om aviseringar i Yammer - jag lägger till en länk till detta inlägg så snart det publicerats.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller administratör av Microsoft

Teams - Välj presentatörsläge

Få med dig själv vid skärmdelning Då vi delar skärm under ett möte, webcast eller Live Event har vi fått presentatörslägen. Presentatörslägen låter den som presenterar lägga in sig själv i presentationsbilden, framför eller vid sidan av det som presenteras. Då du väljer att dela skärm får du välja presentationsläge. Som du ser finns det 4 presentatörslägen:   1. Endast innehåll   2. Bakgrund med delat innehåll   3. Sida vid sida   4. Reporter Vi ska se på dessa lägen i tur och ordning. Även efter att du börjat dela skärm har du ett verktygsfält högst upp i det fönster du delar. Du kan behöva föra muspekaren överst i det delade fönstret för att det ska öppnas. Som du ser har det ett häftstift längst till höger så du kan fästa det i öppet läge om du vill. >>> - <<< Det är viktigt att inflika att de som följer mötet via en webbläsare inte ser presentatörslägena ännu. Det kommer senare. I dagsläget syns de bara för dem som f