Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams

Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn.

I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365.

Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams.


Innehåll


Att se då något ändats eller lags till

Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativiteter det finns inom området (Chatt, Team, kalender osv.).

Den Chatt, eller det Team/den kanal som det skett något nytt i markeras genom att dess namn blir fetstilt.

Detta kommer att fortsätta fungera på samma sätt oavsett aviseringsinställningarna.

Allmäna inställningar

Aviseringsinställningarna styr huruvida ett meddelande ska eller inte ska visas på skärmen (med eller utan ett tillhörande ljud) då något händer.

För att komma till dina aviseringsinställningar i Teams får du gå till de tre punkterna just innan din profilbild i övre högra hörnet av Teamsfönstret. Klicka på dessa och välj "Inställningar" (Settings) i den meny som visas.

Välj sedan "Aviseringar" (Notifications) i inställningarnas vänstermeny.

Här kan du ställa in en hel del kring hur du vill att olika typer av aviseringar ska fungera.

Om du inte har igång Teams och det händer något du vanligtvis får aviseringar om, kan du få ett e-postmeddelande om detta. Du kan ställa in om du vill ha ett sådant meddelande eller ej. Om du vill ha ett sådant meddelande kan du ange hur ofta det ska komma.

Du kan ställa in huruvida du vill att Teams aviseringar ska skötas av Teams eller om de ska bli en del av Windows meddelandesystem. Det handlar om hur du vill att meddelandena ska se ut och om du vill att de ska sparas i Windows meddelandecenter eller ej.

Du kan ange om du vill att en förhandsgranskning av meddelandena ska visas. Du kan även bestämma om det ska spelas upp ett ljud i samband med meddelandet för att yterligare fånga ditt intresse.

För meddelanden från aktiviteter i Teams och kanaler kan du välja att ha en fördefinierad meddelandeprofil eller att anpassa varje enskild inställning genom att välja "Anpassad" (custom).

Väljer du "Anpassat" (custom) och får upp följande val:

De val du kan göra är lite olika beroende på vad det handlar om men oftast får du välja mellan att bli aviserad:

  • Både via en "Banderoll" = ett pop-upp-fönster på skärmen och en notering i aktivitetsfeeden
  • Bara via aktivitetsfeeden
  • Inte alls

Personliga @omnämnanden kan dock inte slås av.

Du kan även ställa in hur du ska aviseras då det sker något i:

En Chatt.

Ett möte.

Du kan även välja att få aviseringar kring ändringar i specifika personers status (om de är tillgängliga, upptagna eller annat).

Du får då välja vem eller vilka du vill följa genom att lägga till och ta bort dem i en lista.

Den sista centrala inställningen låter dig välja om och hur du vill bli meddelad om någon du känner gått med i Teams.

Förutom detta finns det inställningar för varje Teams kanal, Chatt och Chattinlägg.

Kanaleraviseringar

Vill du tysta meddelanden från en specifik kanal får du klicka på ikonen för att göra inställningar för kanalen.

Som du ser kan du ha på eller stänga av kanalmeddelanden. Du kan också välja att anpassa inställningarna för kanalen genom att klicka på "Anpassade" (custom). Då får du lite mer detaljerade val för kanalens meddelanden.

Inställningar för chattar

En chatt kan du tysta genom att välja "Stäng av ljudet" (mute) i inställningarna för chatten.

Du är fortfarande med i chatten men du får inga aviseringar från just den chatten.

Om du är i en kanalchatt, där varje chattmeddelande i sig blir en egen tråd, kan du stänga av aviseringarna från det specifika meddelandet/tråden. Du väljer trepunkts alternativet för chattmeddelandet och klickar på "Inaktivera aviseringar" (Turn off notifications).

---   ---   ---

Nu kan du kanske lite mer om hur du kan styra de meddelanden och aviseringar du får från Teams.

---   ---   ---

Detta var den första delen i en serie på tre blogginlägg som hamnar om aviseringar du får från M365.

  1. Aviseringar i Teams ser du här.
  2. Aviseringar i SharePoint - kommer snart.
  3. Sista inlägget är om aviseringar i Yammer - jag lägger till en länk till detta inlägg så snart det publicerats.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s