Fortsätt till huvudinnehåll

Låt webbläsaren göra dig till en effektivare Office 365 användare

Webbläsaren har betydelse!

Det spelar viss roll vilken webbläsare du har. Största skillnaderna jag stött på är mellan Internet Exploerer och Microsoft Edge. De övriga har några få skillnader men är i grunden relativt likadana.

Den nya Edge (som kom ut 15 Januari) är baserad på Chromium-motorn och är därför nästan identisk med Chrome. Jag har själv använd utvecklarversionen av den sedan mer än 4 månader tillbaks och är väldigt nöjd med den.

Oavsett vilken webbläsare du använder så bör du bekanta dig med den ordentligt då den kommer att vara en av huvudverktygen du har då du arbetar med Office 365.

I office 365 är allting webb, det vill säga att du kan ha länkar till allting. Den webbläsarfunktion jag använder mest är därför favoriter (genvägarna du kan sätta upp för att snabbt hitta tillbaks till de webbadresser du ofta använder). För att snabbt komma åt och enkelt få en god översikt över mina favoriter använder jag verktygsfältet Favoriter (Favourites bar).
Denna funktion är lätt att använda i de flesta webbläsare och gör att jag snabbt hittar det jag arbetar mest med.

Om du inte redan har på den och använder den så rekommenderar jag den skarpt.

Du slår på den på lite olika sätt i olika webbläsare. Problemet med den är att om du använder olika webbläsare för olika ändamål så kommer dina genvägar inte att synkroniseras mellan webbläsarna av sig sjäv. Du kan dock använda olika appar för detta.

Att slå på denna funktionalitet:
  1. I Microsoft Edge går du till inställningar - Favoriter - Visa verktygsfältet favoriter och slår på den
  2. I Microsoft Explorer och Firefox högerklickar du någonstans där det inte finns någon text eller knapp på ett annat verktygsfält (som adressfältet) och väljer "Verktygsfältet favoriter" (IE) eller "Bookmarks toolbar" (Firefox):
  3. I Chrome gör du i princip på samma sätt som i Edge: Gå till Inställningar - Bokmärken och slå på att verktygsfältet ska visas.
När du sedan har verktygsfältet framma kommer alla webbläsare att låta dig läga till dina genvägar till verktygsfältet på samma och lite olika sätt.
  • Samma sätt: Du kan alltd spara en facorit genom standardhanteringen som oftast representeras av den lilla stjärnikonen i adessfältet.

    Då du klickat på den får du upp en dialogruta för att spara genvägen. Du får där välja i vilken mapp du vill spara favoriten. Fältet genvägar kommer att visas som ett av valen.
  • I vissa webbläsare kan du dra och släppa favoriten på verktygsfältet.

    Du tar tag i ikonen framför adressen och drar den till verktygsfältet. Du får oftast se en markering som visar var genvägen kommer att hamna när du släpper den.
Det du också kan göra är att högerklicka på en befintlig genväg på verktygsfältet för att
  1. byta namn på eller
  2. ta bort genvägen. 

Själv gillar jag att använda mappar i fältet favoriter:
Det fungerar som rullgardinsmenyer och gör det lätt att organisera favoriterna.

Då allt i Office 365 kan nås med länkar är just verktygsfältet favoriter en av de starkaste verktygen jag har för att snabbt hitta till mina vanligaste arbetsplatser och för att hitta tillbaks till de jag behöver nå vid speciella tillfällen.

Det är också enkelt att bara tillfälligt lägga till en länk för att hitta tillbaks till ett intressant ställe jag just hittat men inte har tid att kolla djupare på just nu.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s