Fortsätt till huvudinnehåll

Låt webbläsaren göra dig till en effektivare Office 365 användare

Webbläsaren har betydelse!

Det spelar viss roll vilken webbläsare du har. Största skillnaderna jag stött på är mellan Internet Exploerer och Microsoft Edge. De övriga har några få skillnader men är i grunden relativt likadana.

Den nya Edge (som kom ut 15 Januari) är baserad på Chromium-motorn och är därför nästan identisk med Chrome. Jag har själv använd utvecklarversionen av den sedan mer än 4 månader tillbaks och är väldigt nöjd med den.

Oavsett vilken webbläsare du använder så bör du bekanta dig med den ordentligt då den kommer att vara en av huvudverktygen du har då du arbetar med Office 365.

I office 365 är allting webb, det vill säga att du kan ha länkar till allting. Den webbläsarfunktion jag använder mest är därför favoriter (genvägarna du kan sätta upp för att snabbt hitta tillbaks till de webbadresser du ofta använder). För att snabbt komma åt och enkelt få en god översikt över mina favoriter använder jag verktygsfältet Favoriter (Favourites bar).
Denna funktion är lätt att använda i de flesta webbläsare och gör att jag snabbt hittar det jag arbetar mest med.

Om du inte redan har på den och använder den så rekommenderar jag den skarpt.

Du slår på den på lite olika sätt i olika webbläsare. Problemet med den är att om du använder olika webbläsare för olika ändamål så kommer dina genvägar inte att synkroniseras mellan webbläsarna av sig sjäv. Du kan dock använda olika appar för detta.

Att slå på denna funktionalitet:
  1. I Microsoft Edge går du till inställningar - Favoriter - Visa verktygsfältet favoriter och slår på den
  2. I Microsoft Explorer och Firefox högerklickar du någonstans där det inte finns någon text eller knapp på ett annat verktygsfält (som adressfältet) och väljer "Verktygsfältet favoriter" (IE) eller "Bookmarks toolbar" (Firefox):
  3. I Chrome gör du i princip på samma sätt som i Edge: Gå till Inställningar - Bokmärken och slå på att verktygsfältet ska visas.
När du sedan har verktygsfältet framma kommer alla webbläsare att låta dig läga till dina genvägar till verktygsfältet på samma och lite olika sätt.
  • Samma sätt: Du kan alltd spara en facorit genom standardhanteringen som oftast representeras av den lilla stjärnikonen i adessfältet.

    Då du klickat på den får du upp en dialogruta för att spara genvägen. Du får där välja i vilken mapp du vill spara favoriten. Fältet genvägar kommer att visas som ett av valen.
  • I vissa webbläsare kan du dra och släppa favoriten på verktygsfältet.

    Du tar tag i ikonen framför adressen och drar den till verktygsfältet. Du får oftast se en markering som visar var genvägen kommer att hamna när du släpper den.
Det du också kan göra är att högerklicka på en befintlig genväg på verktygsfältet för att
  1. byta namn på eller
  2. ta bort genvägen. 

Själv gillar jag att använda mappar i fältet favoriter:
Det fungerar som rullgardinsmenyer och gör det lätt att organisera favoriterna.

Då allt i Office 365 kan nås med länkar är just verktygsfältet favoriter en av de starkaste verktygen jag har för att snabbt hitta till mina vanligaste arbetsplatser och för att hitta tillbaks till de jag behöver nå vid speciella tillfällen.

Det är också enkelt att bara tillfälligt lägga till en länk för att hitta tillbaks till ett intressant ställe jag just hittat men inte har tid att kolla djupare på just nu.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...