Fortsätt till huvudinnehåll

Profiler i Edge - Bra att använda för fler än bara utvecklare

I nya Edge kan du använda profiler för att hantera dina inloggningar

  • Brukar du använda din arbetsdator för privata ärenden?
  • Är du både användare och administratör för er Office 365 tenant och har två konton för att hålla isär detta?
  • Arbetar du som konsult och har Office 365-konton hos flera kunder?
I fall som dessa har du nytta av att använda profilfunktionen i nya Edge.
Profilfunktionen låter dig registrera olika profiler för olika Office 365- eller Microsoft-konton. Varje profil får en egen "version" av Edge. Du kan spara en specifik Edge-ikon på startfältet för varje profil du registrerat i Edge. Själv har jag för närvarande fyra ikoner för mina fyra olika profiler; en för mitt ordinnarie arbetskonto, en för mitt utvecklarkonto som går till min utvecklarprofil på min utvecklar-tenant och två ytterligare som går till kundspacifika konton som jag arbetar mycket med.
Varje profil har sina egna inställningar, detta innebär:
  • Egna favoriter
  • Egen startsida
  • Egna tillägg och appar
  • Egen historik
Att edge för en given profil behåller sin historik gällande inloggningar utan att störas av de andra profilerna ser jag som en av de stora fördelarna då jag snabbt kommer in i en miljö kopplad till den inlagda profilen med direkt tillgång till de miljöer jag ska komma åt med kontot profilen är kopplad till. Jag slipper ideliga in- och utloggningar, istället startar jag bara ett nytt Edgefönster kopplat till den inlagda profilen och jag är redan igång med det relaterade kontot.

Att skapa en ny profil

Det går att göra på ett par olika sätt men det enklaste tycker jag är att klicka på profilikonen högst upp till höger i Edges fönster och sedan i den snabbmeny som visas klicka på "Lägg till profil"
Då får då upp två dialogrutor du kan passera i snabb takt:
1.
2.
Efter dessa får du upp en tredje dialogruta som ger dig möjligheten att:
  • Byta till en redan registrerad profil eller
  • Lägga till en ny profil kopplad till ett Office 365-konto eller ett Microsoft-konto.
När du byter eller lägger till en profil kommer den att öppnas i ett nytt Edge-fönster. Detta Edge-fönster får en ny ikon på startfältet som du med fördel kan fästa på startfältet. Ikonerna är väldigt snarlika men kan till viss del göras individuella med hjälp av profilbilden (även om det är väldigt små skillnader mellan Start-ikonerna).

Redan registrerade profiler hanteras med fördel via Edges inställningar

Se till att den profil du vill göra ändringarna i är den aktiva profilen.

Klicka sedan på ellipsen till höger om profilbilden och namnet.

Välj redigera i den meny som visas.

Du får nu upp en av två olika dialogrutor.
  1. Om du är inloggad med ett Office 365-konto:

    Här kan du byta visningsnamn på kontot men profilbilden sköts av dina kontoinställningar i Office 365.
  2. Om du är inloggad med ett Microsoft-konto får du byta både namn och profilbild. Du har dock inte samma möjligheter att styra din egen profilbild utan får välja mellan ett antal standardval som du ser i dialogrutan.

    Bilden gör inte så stor skillnad på startfältet men det är bättre än ingenting.
Som jag säger gillar jag detta med profiler. Kom dock ihåg att alla inställningar blir individuella för profilen, inställningarna för Edge får göras på nytt (som för en nyinstallerad Edge), så vissa saker kan vara irriterande, men detta är ju också en fördel i många fall.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s