Fortsätt till huvudinnehåll

Profiler i Edge - Bra att använda för fler än bara utvecklare

I nya Edge kan du använda profiler för att hantera dina inloggningar

  • Brukar du använda din arbetsdator för privata ärenden?
  • Är du både användare och administratör för er Office 365 tenant och har två konton för att hålla isär detta?
  • Arbetar du som konsult och har Office 365-konton hos flera kunder?
I fall som dessa har du nytta av att använda profilfunktionen i nya Edge.
Profilfunktionen låter dig registrera olika profiler för olika Office 365- eller Microsoft-konton. Varje profil får en egen "version" av Edge. Du kan spara en specifik Edge-ikon på startfältet för varje profil du registrerat i Edge. Själv har jag för närvarande fyra ikoner för mina fyra olika profiler; en för mitt ordinnarie arbetskonto, en för mitt utvecklarkonto som går till min utvecklarprofil på min utvecklar-tenant och två ytterligare som går till kundspacifika konton som jag arbetar mycket med.
Varje profil har sina egna inställningar, detta innebär:
  • Egna favoriter
  • Egen startsida
  • Egna tillägg och appar
  • Egen historik
Att edge för en given profil behåller sin historik gällande inloggningar utan att störas av de andra profilerna ser jag som en av de stora fördelarna då jag snabbt kommer in i en miljö kopplad till den inlagda profilen med direkt tillgång till de miljöer jag ska komma åt med kontot profilen är kopplad till. Jag slipper ideliga in- och utloggningar, istället startar jag bara ett nytt Edgefönster kopplat till den inlagda profilen och jag är redan igång med det relaterade kontot.

Att skapa en ny profil

Det går att göra på ett par olika sätt men det enklaste tycker jag är att klicka på profilikonen högst upp till höger i Edges fönster och sedan i den snabbmeny som visas klicka på "Lägg till profil"
Då får då upp två dialogrutor du kan passera i snabb takt:
1.
2.
Efter dessa får du upp en tredje dialogruta som ger dig möjligheten att:
  • Byta till en redan registrerad profil eller
  • Lägga till en ny profil kopplad till ett Office 365-konto eller ett Microsoft-konto.
När du byter eller lägger till en profil kommer den att öppnas i ett nytt Edge-fönster. Detta Edge-fönster får en ny ikon på startfältet som du med fördel kan fästa på startfältet. Ikonerna är väldigt snarlika men kan till viss del göras individuella med hjälp av profilbilden (även om det är väldigt små skillnader mellan Start-ikonerna).

Redan registrerade profiler hanteras med fördel via Edges inställningar

Se till att den profil du vill göra ändringarna i är den aktiva profilen.

Klicka sedan på ellipsen till höger om profilbilden och namnet.

Välj redigera i den meny som visas.

Du får nu upp en av två olika dialogrutor.
  1. Om du är inloggad med ett Office 365-konto:

    Här kan du byta visningsnamn på kontot men profilbilden sköts av dina kontoinställningar i Office 365.
  2. Om du är inloggad med ett Microsoft-konto får du byta både namn och profilbild. Du har dock inte samma möjligheter att styra din egen profilbild utan får välja mellan ett antal standardval som du ser i dialogrutan.

    Bilden gör inte så stor skillnad på startfältet men det är bättre än ingenting.
Som jag säger gillar jag detta med profiler. Kom dock ihåg att alla inställningar blir individuella för profilen, inställningarna för Edge får göras på nytt (som för en nyinstallerad Edge), så vissa saker kan vara irriterande, men detta är ju också en fördel i många fall.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...