Fortsätt till huvudinnehåll

Använd inställningarna för "Ny flik" i Edge för att bli effektivare i Office 365

Integrationen mellan Office 365 och nya Edge utvecklas

Om du loggat in i Microsoft Edge med ditt Office 365-konto kan du välja att ha nästan samma information på en ny flik i Edge som du får om du går till office.com.
Det är faktiskt en riktigt trevlig funktionalitet.

Hur får du då till detta?
  1. Du måste ha nya Edge (den Chromium baserade som har profiler)
  2. Se till att vara inloggad med ditt Office 365-konto i Edge
  3. Om du vill mötas av denna funktionalitet då du startar Edge (och du har rättigheter att ange din startsida):
    • Gå till Edges inställningar och ange att du vill ha en ny flik som startsida:
  1. När du har en ny flik uppe; gå till inställningarna för fliken och välj att du vill se information från Office365.
Du kan välja att få informationen på tre olika sätt. Ovan ser du den "Informativ" (som vid en första anblick verkar ge mest inforrmation).

Men du kan även få den "Fokuserad" eller "Inspirerande".
Nedan ser du den "Fokuserad":

Det är egentligen bara första intrycket som är annorlunda. Om du skrollar ned sidorna kommer samma Ofiice 365-information upp.

Nedan ser du startsidan (innan du skrollar ned) när den är "Inspirerande":
Om du skrollar ner i en "Inspirerande"-flik blir den i princip identisk med en "Informativ" flik.

Personligen tycker jag detta är en bra funktionalitet. Jag tycker det är synd att sökningen knyts till Bing då jag personligen oftast använder Goocle men jag förstår att det blir så då du kan kombinera Bing med din Office 365-sökning och på det viset knyta samman sökningen i hela din Microsoft 365-miljö.

Jag har angett att jag vill ha Google som min standard-sökmotor i Edge så om jag söker via adressfältet söker jag i Google. Söker jag via den nya flikens Bing-sökruta söker jag både i min Office 365-miljö, i datorn och på webben.

Jag får klicka på att jag vill se resultat från min Office 365-miljö. Då får jag en summering av vad söken hittat och kan välja att gå vidare via den summeringen.

En viktig orsak till att jag tycker om denna funktionalitet med en Office 365-centrerad ny flik i Edge är att jag inte får de senaste dokument jag arbetat med i ett Team i historiken som Word-ikonen på startfältet ger mig.

Om du högerklickar på Word-ikonen på startfältet (eller Excel, PowerPoint eller annat program) får du fram de enaste dokument du arbetat med.

Detta är en av mina favoritfunktioner för att hitta dokument jag arbetar eller arbetat med.

Problemet är att dokument jag sparar eller arbetar med i Office 365 inte alltid kommer med i den historiken. Då är det väldigt smidigt att gå till Edge, få upp den nya fliken och se dokumenthistoriken där.


---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...