Fortsätt till huvudinnehåll

Använd inställningarna för "Ny flik" i Edge för att bli effektivare i Office 365

Integrationen mellan Office 365 och nya Edge utvecklas

Om du loggat in i Microsoft Edge med ditt Office 365-konto kan du välja att ha nästan samma information på en ny flik i Edge som du får om du går till office.com.
Det är faktiskt en riktigt trevlig funktionalitet.

Hur får du då till detta?
  1. Du måste ha nya Edge (den Chromium baserade som har profiler)
  2. Se till att vara inloggad med ditt Office 365-konto i Edge
  3. Om du vill mötas av denna funktionalitet då du startar Edge (och du har rättigheter att ange din startsida):
    • Gå till Edges inställningar och ange att du vill ha en ny flik som startsida:
  1. När du har en ny flik uppe; gå till inställningarna för fliken och välj att du vill se information från Office365.
Du kan välja att få informationen på tre olika sätt. Ovan ser du den "Informativ" (som vid en första anblick verkar ge mest inforrmation).

Men du kan även få den "Fokuserad" eller "Inspirerande".
Nedan ser du den "Fokuserad":

Det är egentligen bara första intrycket som är annorlunda. Om du skrollar ned sidorna kommer samma Ofiice 365-information upp.

Nedan ser du startsidan (innan du skrollar ned) när den är "Inspirerande":
Om du skrollar ner i en "Inspirerande"-flik blir den i princip identisk med en "Informativ" flik.

Personligen tycker jag detta är en bra funktionalitet. Jag tycker det är synd att sökningen knyts till Bing då jag personligen oftast använder Goocle men jag förstår att det blir så då du kan kombinera Bing med din Office 365-sökning och på det viset knyta samman sökningen i hela din Microsoft 365-miljö.

Jag har angett att jag vill ha Google som min standard-sökmotor i Edge så om jag söker via adressfältet söker jag i Google. Söker jag via den nya flikens Bing-sökruta söker jag både i min Office 365-miljö, i datorn och på webben.

Jag får klicka på att jag vill se resultat från min Office 365-miljö. Då får jag en summering av vad söken hittat och kan välja att gå vidare via den summeringen.

En viktig orsak till att jag tycker om denna funktionalitet med en Office 365-centrerad ny flik i Edge är att jag inte får de senaste dokument jag arbetat med i ett Team i historiken som Word-ikonen på startfältet ger mig.

Om du högerklickar på Word-ikonen på startfältet (eller Excel, PowerPoint eller annat program) får du fram de enaste dokument du arbetat med.

Detta är en av mina favoritfunktioner för att hitta dokument jag arbetar eller arbetat med.

Problemet är att dokument jag sparar eller arbetar med i Office 365 inte alltid kommer med i den historiken. Då är det väldigt smidigt att gå till Edge, få upp den nya fliken och se dokumenthistoriken där.


---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...