Fortsätt till huvudinnehåll

Håll ordning på medlemmarna i större Team med hjälp av taggar

Gruppera teammedlemmar med hjälp av taggar

Du kan lägga in taggar på medlemmar i Teams. Detta är ettiketter som låter dig gruppera och skicka meddelanden till vissa utvalda personer i det aktuella teamet..
Ovan ser du en exempellista där vi har Utvecklare. Ägare Adminsitratörer, Projektledare osv. klassificerat med taggar. Denna klassificering gör att jag inom Teamet kan skucka ett meddelande till @Ägare och då automatiskt skicka meddelandet till alla som har taggen "Ägare" kopplat till sin profil i Teamet.

Att arbeta med taggar

Gå till ett team, klicka på ellipsen ... till höger om Teamets namn och sedan "Hantera team":

Du får nu listan över teamets ägare och medlemmar. Lägg märke till att en av kolumnerna heter "Taggar", du kan använda denna kolumn för att ange och hantera taggar för användarna.


När du för muspekaren över en rad i kolumnen "Taggar" visas en liten etikett-ikon som är klickbar. Klickar du på kolumnen får du upp en dialogruta som låter dig välja mellan att bocka för redan definierade taggar eller lägga till nya taggar.

Du har en möjlighet att hantera dina taggar i en egen, specifik administration. Du kommer till den antingen via "Hantera taggar"-valet i just nämnda dialogruta eller via en av de två länkar du har till Teamets administration i Teams-vyn för Teams-klienten.
  eller 
Via dessa länkar kommer du till denna dialogruta för hantering av dina taggar:

-----     -----     -----

Detta är en lokal funktionalitet; den lever bara i Teamet. Den följer inte heller med om du skapar ett nytt team baserat på ett befintligt. Detta gör att ägarna av teamt aktivt måste bygga upp taggarna varje gång ett nytt team skapas. Därför tror jag att funktionaliteten inte kommer att användas så mycket. I ett stort och långlivat team kan det absolut vara bra att använda, ett enkelt sätt att kunna nå ut till en speciell grupp med sina nyheter och sin inforrI ett litet kortlivat team är det nog mindre användbart.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...