Gruppera teammedlemmar med hjälp av taggar
Du kan lägga in taggar på medlemmar i Teams. Detta är ettiketter som låter dig gruppera och skicka meddelanden till vissa utvalda personer i det aktuella teamet..
Ovan ser du en exempellista där vi har Utvecklare. Ägare Adminsitratörer, Projektledare osv. klassificerat med taggar. Denna klassificering gör att jag inom Teamet kan skucka ett meddelande till @Ägare och då automatiskt skicka meddelandet till alla som har taggen "Ägare" kopplat till sin profil i Teamet.
Att arbeta med taggar
Gå till ett team, klicka på ellipsen ... till höger om Teamets namn och sedan "Hantera team":
Du får nu listan över teamets ägare och medlemmar. Lägg märke till att en av kolumnerna heter "Taggar", du kan använda denna kolumn för att ange och hantera taggar för användarna.
När du för muspekaren över en rad i kolumnen "Taggar" visas en liten etikett-ikon som är klickbar. Klickar du på kolumnen får du upp en dialogruta som låter dig välja mellan att bocka för redan definierade taggar eller lägga till nya taggar.
Du har en möjlighet att hantera dina taggar i en egen, specifik administration. Du kommer till den antingen via "Hantera taggar"-valet i just nämnda dialogruta eller via en av de två länkar du har till Teamets administration i Teams-vyn för Teams-klienten.
|
Via dessa länkar kommer du till denna dialogruta för hantering av dina taggar:
----- ----- -----
Detta är en lokal funktionalitet; den lever bara i Teamet. Den följer inte heller med om du skapar ett nytt team baserat på ett befintligt. Detta gör att ägarna av teamt aktivt måste bygga upp taggarna varje gång ett nytt team skapas. Därför tror jag att funktionaliteten inte kommer att användas så mycket. I ett stort och långlivat team kan det absolut vara bra att använda, ett enkelt sätt att kunna nå ut till en speciell grupp med sina nyheter och sin inforrI ett litet kortlivat team är det nog mindre användbart.
--- --- ---
Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon
Kommentarer
Skicka en kommentar