Fortsätt till huvudinnehåll

Håll ordning på medlemmarna i större Team med hjälp av taggar

Gruppera teammedlemmar med hjälp av taggar

Du kan lägga in taggar på medlemmar i Teams. Detta är ettiketter som låter dig gruppera och skicka meddelanden till vissa utvalda personer i det aktuella teamet..
Ovan ser du en exempellista där vi har Utvecklare. Ägare Adminsitratörer, Projektledare osv. klassificerat med taggar. Denna klassificering gör att jag inom Teamet kan skucka ett meddelande till @Ägare och då automatiskt skicka meddelandet till alla som har taggen "Ägare" kopplat till sin profil i Teamet.

Att arbeta med taggar

Gå till ett team, klicka på ellipsen ... till höger om Teamets namn och sedan "Hantera team":

Du får nu listan över teamets ägare och medlemmar. Lägg märke till att en av kolumnerna heter "Taggar", du kan använda denna kolumn för att ange och hantera taggar för användarna.


När du för muspekaren över en rad i kolumnen "Taggar" visas en liten etikett-ikon som är klickbar. Klickar du på kolumnen får du upp en dialogruta som låter dig välja mellan att bocka för redan definierade taggar eller lägga till nya taggar.

Du har en möjlighet att hantera dina taggar i en egen, specifik administration. Du kommer till den antingen via "Hantera taggar"-valet i just nämnda dialogruta eller via en av de två länkar du har till Teamets administration i Teams-vyn för Teams-klienten.
  eller 
Via dessa länkar kommer du till denna dialogruta för hantering av dina taggar:

-----     -----     -----

Detta är en lokal funktionalitet; den lever bara i Teamet. Den följer inte heller med om du skapar ett nytt team baserat på ett befintligt. Detta gör att ägarna av teamt aktivt måste bygga upp taggarna varje gång ett nytt team skapas. Därför tror jag att funktionaliteten inte kommer att användas så mycket. I ett stort och långlivat team kan det absolut vara bra att använda, ett enkelt sätt att kunna nå ut till en speciell grupp med sina nyheter och sin inforrI ett litet kortlivat team är det nog mindre användbart.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trendspaning Office365

Ett bra sätt att sätta sig in i hur Microsoft tänker och vad som prioriteras i deras utveckling av sina molntjänster i Office365 är att kontinuerligt följa deras roadmap och meddelande om nya tjänster, tillägg eller ändringar.  Du finner dem i Microsoft 365 Admin Center eller på Microsofts hemsida.   För mig som inte är tekniskt kunnig, utan jobbar mer med tjänsternas innehåll och försöker att förstå dess fördelar och koppla dem till våra kunders dagliga verksamhet ser jag just nu en tydlig fokusering hos Microsoft. Framför allt är det utvecklingen av Outlook för web, SharePoints moderna gränssnitt samt Teams. Över hälften av den information som Microsoft just nu publicerar i Admin Center handlar just om dessa tre tjänster.  
Lite bakgrund Jag började tidigt att intressera mig för Teams. Till vissa medarbetares förtret,

Profiler i Edge - Bra att använda för fler än bara utvecklare

I nya Edge kan du använda profiler för att hantera dina inloggningarBrukar du använda din arbetsdator för privata ärenden?Är du både användare och administratör för er Office 365 tenant och har två konton för att hålla isär detta?Arbetar du som konsult och har Office 365-konton hos flera kunder? I fall som dessa har du nytta av att använda profilfunktionen i nya Edge.
Profilfunktionen låter dig registrera olika profiler för olika Office 365- eller Microsoft-konton. Varje profil får en egen "version" av Edge. Du kan spara en specifik Edge-ikon på startfältet för varje profil du registrerat i Edge. Själv har jag för närvarande fyra ikoner för mina fyra olika profiler; en för mitt ordinnarie arbetskonto, en för mitt utvecklarkonto som går till min utvecklarprofil på min utvecklar-tenant och två ytterligare som går till kundspacifika konton som jag arbetar mycket med.
Varje profil har sina egna inställningar, detta innebär:
Egna favoriterEgen startsidaEgna tillägg och apparEgen…

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 1 av 4)

Det är lätt att hamna fel med sin chatt i TeamsJag har arbetat i Microsofts Live Messenger och Skype under större delen av mitt arbetsliv. Likheten mellan en Skypechatt och ett telefonsamtal är stora. I de allra flesta fall sparar du inte ett telefonsamtal. Det är nog många som har liknande bakgrund som jag.I Teams är det annorlunda. Dina chattar sparas och behålls för historisk referens. Det är t.o.m. svårt att bli av med dem, om du någon gång skulle vilja det. Du kan även ha chattar på flera olika ställen:Som "vanlig" chatt som sker mellan dig och en eller flera andra personer.
Dessa chattar kopplas inte till något specifikt Team, de kopplas till personen/personerna du talar med, som i Skype.Som en chatt i en kanal under ett Team.
Detta ger möjligheten att hålla samman chattar, beslut och förfrågningar under det Team, projekt, ämnesområde eller vad för konstellation Teamet representerar.Tanken med chattar kopplade till ett specifikt Team är ju väldigt god: chattar som till…