Fortsätt till huvudinnehåll

Håll ordning på medlemmarna i större Team med hjälp av taggar

Gruppera teammedlemmar med hjälp av taggar

Du kan lägga in taggar på medlemmar i Teams. Detta är ettiketter som låter dig gruppera och skicka meddelanden till vissa utvalda personer i det aktuella teamet..
Ovan ser du en exempellista där vi har Utvecklare. Ägare Adminsitratörer, Projektledare osv. klassificerat med taggar. Denna klassificering gör att jag inom Teamet kan skucka ett meddelande till @Ägare och då automatiskt skicka meddelandet till alla som har taggen "Ägare" kopplat till sin profil i Teamet.

Att arbeta med taggar

Gå till ett team, klicka på ellipsen ... till höger om Teamets namn och sedan "Hantera team":

Du får nu listan över teamets ägare och medlemmar. Lägg märke till att en av kolumnerna heter "Taggar", du kan använda denna kolumn för att ange och hantera taggar för användarna.


När du för muspekaren över en rad i kolumnen "Taggar" visas en liten etikett-ikon som är klickbar. Klickar du på kolumnen får du upp en dialogruta som låter dig välja mellan att bocka för redan definierade taggar eller lägga till nya taggar.

Du har en möjlighet att hantera dina taggar i en egen, specifik administration. Du kommer till den antingen via "Hantera taggar"-valet i just nämnda dialogruta eller via en av de två länkar du har till Teamets administration i Teams-vyn för Teams-klienten.
  eller 
Via dessa länkar kommer du till denna dialogruta för hantering av dina taggar:

-----     -----     -----

Detta är en lokal funktionalitet; den lever bara i Teamet. Den följer inte heller med om du skapar ett nytt team baserat på ett befintligt. Detta gör att ägarna av teamt aktivt måste bygga upp taggarna varje gång ett nytt team skapas. Därför tror jag att funktionaliteten inte kommer att användas så mycket. I ett stort och långlivat team kan det absolut vara bra att använda, ett enkelt sätt att kunna nå ut till en speciell grupp med sina nyheter och sin inforrI ett litet kortlivat team är det nog mindre användbart.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s