Fortsätt till huvudinnehåll

Håll ordning på medlemmarna i större Team med hjälp av taggar

Gruppera teammedlemmar med hjälp av taggar

Du kan lägga in taggar på medlemmar i Teams. Detta är ettiketter som låter dig gruppera och skicka meddelanden till vissa utvalda personer i det aktuella teamet..
Ovan ser du en exempellista där vi har Utvecklare. Ägare Adminsitratörer, Projektledare osv. klassificerat med taggar. Denna klassificering gör att jag inom Teamet kan skucka ett meddelande till @Ägare och då automatiskt skicka meddelandet till alla som har taggen "Ägare" kopplat till sin profil i Teamet.

Att arbeta med taggar

Gå till ett team, klicka på ellipsen ... till höger om Teamets namn och sedan "Hantera team":

Du får nu listan över teamets ägare och medlemmar. Lägg märke till att en av kolumnerna heter "Taggar", du kan använda denna kolumn för att ange och hantera taggar för användarna.


När du för muspekaren över en rad i kolumnen "Taggar" visas en liten etikett-ikon som är klickbar. Klickar du på kolumnen får du upp en dialogruta som låter dig välja mellan att bocka för redan definierade taggar eller lägga till nya taggar.

Du har en möjlighet att hantera dina taggar i en egen, specifik administration. Du kommer till den antingen via "Hantera taggar"-valet i just nämnda dialogruta eller via en av de två länkar du har till Teamets administration i Teams-vyn för Teams-klienten.
  eller 
Via dessa länkar kommer du till denna dialogruta för hantering av dina taggar:

-----     -----     -----

Detta är en lokal funktionalitet; den lever bara i Teamet. Den följer inte heller med om du skapar ett nytt team baserat på ett befintligt. Detta gör att ägarna av teamt aktivt måste bygga upp taggarna varje gång ett nytt team skapas. Därför tror jag att funktionaliteten inte kommer att användas så mycket. I ett stort och långlivat team kan det absolut vara bra att använda, ett enkelt sätt att kunna nå ut till en speciell grupp med sina nyheter och sin inforrI ett litet kortlivat team är det nog mindre användbart.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...