Fortsätt till huvudinnehåll

Viktigt att veta om privata kanaler i Teams

Medlemmar kan skapa privata kanaler där inte ens team-ägaren får vara med

En av Teams funktioner är möjligheten att skapa privata kanaler.
Varje Team har ju alltid minst en kanal (Allmän / General). För att dela upp arbetet och informationen hanterad av teamet kan du skapa fler kanaler i teamet.

Kanalerna du skapar kan vara:
  1. Standard
  2. Privata

Standardkanaler är öppna för alla medlemmar i teamet.
Som standard kan alla medlemmar i teamet skapa standardkanaler. Gäster kan dock inte skapa kanaler. Teamägaren kan dock ändra inställningarna för detta i sitt team.

Privata kanaler är bara öppna för utvalda medlemmar av teamet. Du måste bli inbjuden eller tillagd i den privata kanalen av någon som äger kanalen.
Om du inte är tillagd i den privata kanalen ser du den inte. Inte ens teamägarna kan komma åt en privat kanal de inte är medlem i, inte ens i deras eget team. Kanalen syns inte för andra än kanal-medlemmarna i Teams vanliga navigation. Ägare av teamet kan dock se den i kanallistan i teamets inställningar. Är de inte medlemmar kommer de dock inte åt inehållet i kanalen. De kan heller inte ta över ägarskapet över kanalen.
Som standard kan alla medlemmar i teamet skapa privata kanaler. Gäster kan, som sagt, inte skapa kanaler. Teamägaren kan dock ändra inställningarna för detta i sitt team.

Teamägaren ändrar inställninngarna för skapandet av kanaler i teamet genom att:
  1. Klicka på ellipsen (,,,) till höger im teams.namnet i Teams
  2. Välj alternativet Hantera team
  1. I fönstret som öppnas i Teams väljer du fliken "Inställningar"
  2. Öppnar upp "Medlemsbehörigheter" och
  3. Väljer om du vill att valet "Tillåt medlemmar att skapa privata kanaler" ska vara aktiverat eller inte.
Som du ser på bilden ovan är det även här du ställer in om gäster ska få skapa kanaler eller inte.

Vi (Axalon) gjordes mevetna om detta då hade en kund dsom reagerade på att det skapats en kanal i ett av kundens team som ägarna inte kom åt. Ofta ses ju ägarna som garanter för att dokument och uppgifter är riktiga och behandlas korrekt i ett team. Krav från GDPR och andra regelverk ska ju beaktas. Inte mindre viktigt är ju principen om att eltt dokument helst bara ska finnas i ett exemplar och att alla som berörs av/ arbetar med dokumentet ska komma åt detta. Om teamsmedlemmar då, medvetet eller omedvetet, skapar privata kanaler som team-ägarna inte kan komma åt blir ju detta en omöjlig eller i vart fall klart försvårad uppgift.

Det går att definiera policys om vilka användare som får eller inte får skapa privata kanaler. Jag får dock intrycket av att dessa policys riktar sig till specifika användare och inte till gruppen "Medlemmar" i alla teams. Det närmaste man kan komma att skjuta ut inställningarna för detta på ett mer automatierat vis är att använda PowerShell.


Office 365-administratörer kan gå till Teams administration och hantera privata kanaler. Det går att se kanalerna som finns under ett team. Det går även att lägga till eller dra ifrån ägare och medlemmar via administrationen. Det kan dock vara bra för organisationen att ta detta med privata kanaler i beaktande redan vid upprättandet av policys och under utbildningen av Teams-användarna.
För ni har väl en policy? Ni utbildar väl era Teams-användare? Sådant är ju självklart...

Axalon hjälper er gärna med detta om ni skulle behöva sådan hjälp.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s