Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Använd Windows (10) -funktioner för att få bättre möten

Hur Windows 10 kan hjälpa dig att få bättre möten

Det finns några funktioner som kan hjälpa dig få en bättre, renare miljö vid möten med Teams.
Jag ska nämna tre jag uppskattar i denna post.
  1. Använd Focus Assist
  2. Byt till ett rent skrivbord inför mötet
  3. Dölj dina ikoner på skrivbordet

Använd Focus Assist

Det är många som irriterar sig på alerts/meddelanden från Outlook om att det kommit in ett nytt brev eller att de fått en ny uppgift eller ett omnämnande i Teams eller Planner osv.

Focus Assist hjälper dig att slå av sådana saker.
Gå ner till knappen längst till höger på startfältet och klicka fram dina meddelanden och snabbinställningar. Titta i gruppen ikoner med snabbinställningar så ser du "Focus Assist" ibland dem.

Du slår på och av Focus Assist genom att klicka på knappen "Focus Assist". Det är alltså busenkelt.

Vad gör då Focus Assist? Funktionen slår av sådant du inte vill ha på då du ska fokusera på ditt nuvarande arbete, så som meddelanden och störande moment.

Om du högerklickar på "Focus Assist"-knappen så kan du välja "Go to Settings" för att ställa in vad Focus Assist ska göra.
I inställningarna ser du att du kan välja vad du ska bli meddelad om under tiden du har Focus Assist igång samt några kriterier för när Focus Assist ska starta utan att du själv slår på funktionen.
Under länken "Customize your priority list" under valet "Priority only" kan du ställa in personer och program som ska få bryta igenom Focus Assists barriär, om du har något som ska få störa dig även när du inte vill bli störd.

Det är mycket enkelt att starta och stänga av Focus Assist. Risken är väl att du glömmer att slå på den efter ett möte men då får du å andra sidan en lugn dag...

Byt till ett rent skrivbord inför mötet

Om du har Windows 10 bör hitta en ikon för "Task view".i närheten av din Windows-ikon för startfältet:

Om du inte ser den får du högerklicka på startfältet (någonstans där det inte finns någon knapp eller ikon) så du får upp denna meny:
Försäkra dig om att "Show Task View button" är förbockad.
Nu ska du kunna se ikonen på startfältet.

Då du klickar på ikonen visas en sida där du kan välja vilket skrivbord du vill visa under mötet, eller skapa ett helt nytt tomt och fräscht skrivbord:
Som du ser kan du välja skrivbord högst upp på skärmen.
Om du bara har ett skrivbord att välja på kan du skapa ett nytt.

Skrivborden du skapar lever egna liv så du kan ha olika fönster öppna på de olika skrivborden. En bra sak att veta är dock att program som låter (YouTube-filmer, Spotify eller annat) fortsätter spela sitt ljud 

Du kan snabbt (till och med under tiden du delar din skärm) byta till ett rent skrivbord för att vara säker på att du inte råkar visa känslig information till för att du har ett Worddokument eller några mail framme och råkar visa det fönstret då du delar din skärm.

Dölj ikonerna på skrivbordet

Lite på samma tema så är det faktiskt väldigt enkelt att dölja dina ikoner på skrivbordet. Högerklicka någonstans på skrivbordet (där det inte finns ett fönster eller någon ikon).
I snabbmenyn som komer upp kan du välja "View"/"Visa" och sedan bocka för eller bocka av om skrivbordsikonerna ska visas.

Så du kan snabbt starta ett möte med rent skrivbord, utan visade ikoner för att vara säker på att det är en säker och rumsren miljö du tar med dig in i mötet.

Med dessa tre åtgärder, din koll att allt du vill ha på är på och fungerar innan du går in i mötet, lärdomen från resurserna jag tipsade om i förra blogginlägget så har du goda möjligheter att få bra, ostörda möten som inte visar annat än det du vill att de ska viisa till mötesdeltagarna.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...