Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Räck upp handen under ett digitalt möte

Handuppräckning, en enkel men användbar nyhet i Teams

Nu har det blivit möjligt för dig som mötesdeltagare att räcka upp handen under ett Teamsmöte.

När du deltar i ett möte har du nu en knapp i mötesverktygsfältet för att räcka upp handen under mötet.

Det som händer då är att:
  1. Det kommer en hand vid din bild eller ditt videofönster i mötesfönstret.
  2. Om du har deltagarpanelen öppen ser du också handen bredvid namnet på den/de mötesdeltagare som räckt upp handen.

  3. Knappen för att öppna/stänga deltagarpanelen i mötesverktygsfältet får en siffermarkering som visar hur många deltagare som räcker upp handen.
Som mötesorganisatör kan det vara bra att ha deltagarpanelen öppen då du bättre ser och kan hantera deltagarna. Vid varje deltagare kan du se en ellips ... (om du pekar på deltagarens namn). Ellipsen öppnar en åtgärdsmeny som låter dig göra olika saker relaterat till mötesdeltagaren:
Du kan stänga av deltagarens mikrofon eller videoflöde. Du kan ta ner deras uppräckta hand eller rent av skicka ut dem från mötet.

Det jag saknar är att få någon typ av ordningsindikator (en siffra) som visar vem som räckte upp handen först, vem som kom tvåa osv.

Detta är dock en välkommen början för dem som vill ha mer ordning på sina möten.

---   ---   ---
s
Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Glöm inte slå på de nya Teamsfunktionerna

Semestern är över och vi är tillbaka på jobbet med Teamsmöten och andra trevliga aktiviteter. Det har hänt en hel del i Teams (och fortsätter att hända saker) i samband med semestern. Den största nyheten är att dina möten och samtal kan öppnas i ett eget, separat fönster, skilt från Teams-programmets huvudfönster. Det tillåter dig att lättare växla mellan mötet eller samtalet och dina resurser i Teams. Dessutom får du: Mötes- och samtalskontrollerna i övre kanten av mötes eller samtalsfönstret istället för i nedre delen av det. De kommer att finnas tillgängliga hela tiden (utan att du ska behöva vifta med muspekaren för att få igång dem) och de är inte i vägen för den delade skärmen eller videon som visas. "Large gallery view" låter dig se upp till 49 videovisingar av deltagare samtidigt. Detta visningsläge är tillgängligt om mötet har 10 eller fler deltagare som har igång sin videokamera. För att slå på "Large gallery" går du till "Fler alternativ"

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. Hur g