Fortsätt till huvudinnehåll

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint


En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till.
Kopplade webbplatser ärver hubsitens:
  • Navigation
  • Färg och form
  • Sök
Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser:
  • Nyheter
  • Innehåll som speciellt markerats för detta
  • Händelser
Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser.

En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben.

Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniseras till underliggande webbplatser. Det objekt du ger globala rättigheter till måste vara ett objekt som finns i Azure ADt. SharePoint-grupper kan inte användas för detta. 

Det handlar dock inte om en tvingande synkronisering av de globala rättigheterna. Ägare till en kopplad webbplats kan välja om deras webbplats ska synkroniskera de centrala inställningarna eller ej. Det är ju rimligt att vissa webbplatser vill kunna erbjuda sina användare färg, form sök och navigation som kommer från hubben men trots det inte vill att alla användare ska kunna se webbplatsens innehåll. Ta bara en ledningsgrupp eller HR som exempel. Där kan finnas allt för mycket känslig information som inte alla ska se.

Du kan läsa mer här

Inställningen görs för varje site i panelen för webbplatsinformation där du även anger vilken Hubsite webbplatsen ska vara associerad till.. 
När inställningen väl är gjord så har panelen för webbplatsens rättigheter fått två flikar:
  1. En för de lokala webbplatsrättigheterna
  2. En för rättigheterna som synkroniseras ner från hubsiten.






Jag tycker att det är positivt att denna möjlighet införs. Den kommer dock att ställa höga krav på planering och konsekvenstänkande. Frågan är hur synkroniseringen kommer att fungera, hur lätt det blir att administrera och om det kommer att vara möjligt att få en bra överblick över vilka webbplatser som väljer att hålla sig utanför synkroniseringen?

Jag får återkomma när vi vet mer och när vi fått prova på hur det fungerar.

Microsoft anger att de ska börja införa detta vid mitten av augusti för att vara klar i slutet av september.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...