Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Arkivering av team

Hur gör vi när vi arbetat klart i ett team?

Det är inte alla team som kan raderas så snart vi blivit klara med arbetet i teamet. I många fall vill vi att konversationer, uppgifter och dokument ska vara kvar ett tag efter att arbetet i teamet slutförts.

Microsoft har tänkt på detta och sett till så ett team kan arkiveras.

När teamet arkiveras får den en speciell kategorisering "Arkiverat". Det läggs bland dolda team men det går fortfarande att söka fram det, lägga tillbaks det som synligt eller fästa någon/några av dess kanaler högst upp i listan.

Medlemsgruppen flyttas från att vara deltagare till att bli besökare i den bakomliggande SharePoint-siten, så dina dokument blir i princip skrivskyddade.

Ägarna behåller dock sin roll som Site Collection Administrators med full kontroll över SharePoint-innehållet.

Arkiveringen bör därför planeras.
  • Se först och främst till att alla dokument som ska läggas på annan plats kopieras eller flyttas dit.
  • Gå igenom ägarna av teamet:
    • Gör eventuella ägare som inte ska kunna ändra dokument eller listvärden till medlemmar.
    • Se till så de som fortsatt ska kunna administrera teamet finns med bland ägarna.
  • Varna teammedlemmarna om att teamet kommer att flyttas till dolda team men att de kan söka fram det eller fästa det för att hitta tillbaks till det efter arkiveringen.
Att arkivera ett team är väldigt enkelt. Det största kruxet är att det bara är globala Teams-adminsitratörer som kan göra det. Det räcker inte med att vara ägare av teamet.

Microsoft beskriver hur det fungerar och hur du gör det i denna artikel:
https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/archive-or-delete-a-team

Det finns i huvudsak två sätt varav det ena är enklare än det andra. Artikeln ovan beskriver faktiskt den lite krångligare metoden.

Det enkla sättet för en Teams-administratör att arkivera ett team

  1. Öppna Teams
    (spelar ingen roll om du gör det via
    Webben eller i klientprogrammet).

  2. Klicka på knappen för att se dina Team.

  3. Klicka på kugghjulet under Teamslistan.


Du får nu upp en lista med organisationens team:

Längst till höger har varje team de vanliga tre punkterna som visar att du kan få upp en åtgärdsmeny. Klicka på dem och välj sedan att "Arkivera team"/"Archive team".

Du får nu upp en dialogruta som låter dig bestämma om du vill göra SharePoint-innehållet skrivskyddat för medlemmarna.
Gör ditt val och klicka på "Arkivera"/"Archive" så är det klart. Teamet är arkiverat.

Nästa gång du klickar på kugghjulet under teamslistan så ligger det arkiverade teamet i en egen kategori längst ner i listan:

Superenkelt och faktiskt riktigt användbart.

Skulle det visa sig att ni vill återaktivera ett arkiverat team är det lika enkelt. Be teamsadministratören gå in i listan igen och klicka på de tre punkterna, men denna gång välja "Återställ team"/"Restore team", då blir teamet aktivt igen.

Tycker du det är bättre att göra det från den centrala administationen så går det också bra.
  • Gå till Teams centrala administration.
  • Välj "Teams".
  • Välj "Manage teams".
  • Bocka för teamet du vill arkivera.
  • Klicka på knappen "Archive" i verktygsfältet över teams-listan.

Du ser vilka team som redan arkiverats längst till höger i listan.
De arkiverade teamen kan återställas eller "Unarchive" från samma knapp som du arkiverar de aktiva teamen med.

Att arkivera ett team kan vara en bra mellanåtgärd innan ni raderar ett team. Arkivera teamet, låt det ligga arkiverat ett tag. Flytta sedan dokumenten ni vill ha kvar till en passande plats innan ni slutgiltigen raderar teamet.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller administratör av Microsoft

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser