Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten

Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor.

Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma.

Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta.

Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet.

Hur gör du?

Du kan göra detta på lite olika sätt. Mitt förslag är detta:

Börja med att skapa ett möte.

När mötet är skapat kan du se det i Teams kalendervy. Klicka på mötet så det blir markerat, det kommer då upp en liten dialog där du kan välja "Chatta med deltagarna i Teams".

Du hamnar i möteschatten där du kan gå till flikraden och klicka på plusset för att lägga till en ny flik.

Du får upp listan på olika källor du kan använda i den nya fliken. Sök efter "Forms" och klicka på "Forms"-logotypen:

Nu visas ett par dialogrutor med information som du i princip bara går vidare ifrån.
Och

Möteschatten kommer nu att ha en ny flik "Omröstningar" som ger dig möjlighet att "Skapa ny omröstning".

Då du klickar på "Skapa ny omröstning" får du upp ett formulär där du kan skriva din fråga och ange dina alternativ

Som du ser handlar det om en alternativfråga. Jag kan inte slå på möjligheten för deltagarna att skriva in egna alternativ eller ha en annan frågetyp.

Du kan dock (a) ange att de ska få välja flera alternativ (alternativen får då kryssrutor framför sig).
Du kan också (b) ange om svaren ska vara anonyma eller ej.

Skriver du för många alternativ finns möjligheten att radera alternativen. Du kan också välja att hålla resultaten av omröstningen osynligt för deltagarna eller ej.


 
"Starta"-knappen längst ner har en liten pil som gör att du kan redigera eller radera omröstningen.






Frågan blir inte synlig för mötesdeltagarna förrän du väljer "Starta".

Vill du att de ska kunna fylla i sitt svar innan mötet kan du starta den direkt.

Du kan dock välja att vänta med att  klicka på "Starta" tills du kommit till den punkt i mötet då frågan diskuteras. Frågan syns inte i för de övriga mötesdeltagarna förrän du klickar på "Starta".

Då du startat omröstningen blir den synlig för mötesdeltagarna i möteschatten.

Deltagarna kan redigera sina resultat så länge omröstningen är öppen. Detta innebär inte att de kan rösta flera gånger. Ändrar de sin röst så är det just det som händer, deras svar ändras.

Omröstningen ligger kvar i möteschatten efter mötet avslutats och deltagarna kan rösta i den eller ändra sina röster tills du väljer att avsluta omröstningen.

Du kan själv avsluta, redigera eller ta bort omröstningen under fliken "Omröstningar".

En annan bra funktionalitet du kommer åt här är "Exportera resultat". Detta låter dig ladda ner svaren till Exce. Excellistan du får har varje enskilt svar på egen rad. Vi har ett exempel från vår egen verklighet där vår kontorschef skickade ut frågan till alla anställda om de ville ha ett parkeringskort med alternativen:
  • 1 år
  • 1/2 år
  • Nej
Svaren var inte anonyma så i Excel-rapporten fick hon en tydlig bild av vad varje anställd ville ha.

Du kan skapa omröstningar för vilken chatt du vill i Teams. Det behöver inte vara en möteschat. Så exemplet ovan gällande parkeringskort var inlagd i chatten för vårt "Personal"-team.

Från fliken "Omröstningar" finns det även möjlighet att skapa fler frågor/omröstningar kopplade till chatten via "+ Skapa ny"-knappen ovanför omröstningarna.

Som du ser är fliken "Omröstningar" väldigt bra att ha.

En liten varning

Du kan hamna i ett läge då den inte finns från början. Det är nämligen fullt möjligt att skapa omröstningar direkt från ett chatt-inlägg.

Om du klickar in dig i rutan för ett nytt inlägg, klickar på ... -knappen och väljer Forms, skapas en ny omröstning.

Allt fungerar sm jag beskriver ovan. Du definierar frågan, anger alternativen och synliggör frågan genom att skicka in den till chatten. Om det är ett nytt möte där du inte skapat "Omröstningar"-fliken i chatten så visas den inte. Jag har själv inte hittat något sätt att stänga omröstningen eller exportera den till Excel unat "Omröstningsfliken".

Detta är dock inget problem. Vet du hur du ska skapa "Omröstninger"-fliken så är det bara att göra det och då finns din omröstning med där och kan administreras därifrån.

Hur var det då man gjorde?


Gå till chatten via Teams.

I chatten kan du sedan välja att lägga till en ny flik.

Du får välja Forms som appen som ska var i fliken. Segla förbi informationsmeddelandena.


Du får upp den nya fliken för "Omröstningar" (eller "Polls") och där finns din undersökning med så du kan välja att administera den.

Det finns en hel del mer att säga om Forms och om samarbetet mellan Forms och Teams.
Vi får återkomma om detta i senare blogginlägg.

Du kan läsa Microsofts beskrivning av hur omrästningar under Teamsmöten görs. Läs mer här.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s