Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Välj presentatörsläge

Få med dig själv vid skärmdelning

Då vi delar skärm under ett möte, webcast eller Live Event har vi fått presentatörslägen.

Presentatörslägen låter den som presenterar lägga in sig själv i presentationsbilden, framför eller vid sidan av det som presenteras.

Då du väljer att dela skärm får du välja presentationsläge.


Som du ser finns det 4 presentatörslägen:

  1. Endast innehåll
  2. Bakgrund med delat innehåll
  3. Sida vid sida
  4. Reporter

Vi ska se på dessa lägen i tur och ordning.

Även efter att du börjat dela skärm har du ett verktygsfält högst upp i det fönster du delar.

Du kan behöva föra muspekaren överst i det delade fönstret för att det ska öppnas. Som du ser har det ett häftstift längst till höger så du kan fästa det i öppet läge om du vill.

>>> - <<<

Det är viktigt att inflika att de som följer mötet via en webbläsare inte ser presentatörslägena ännu. Det kommer senare. I dagsläget syns de bara för dem som följer mötet i desktop appen.

>>> - <<<

Via detta verktygsfält kan du byta Presentatörsläge under tiden du delar skärm.

1. Endast innehåll

Detta är standardläget vi får om vi inte väljer ett specifikt presentatörsläge.

2. Bakgrund med delat innehåll

Här läggs du in framför presentationen, fönstret eller skärmen du delar. Detta kan vara snyggt att göra under en kortare sekvens då du vill komma in i bild då du förklarar något som finns på annan del av skärmen, eller som inte behöver synas medan du talar. Kom ihåg att du har det lilla verktygsfältet som du kommer åt överst i det fönster du delar som gör att du snabbt kan slå på detta presentatörsläge, säga det du vill och sedan byta tillbaks till ett annat presentatörsläge igen.

3. Sida vid sida

Här visas både du och presentationen, fönstret eller skärmen du delar sida vid sida. Tänk på att det du presenterar blir mindra och att det därför måste vara extra tydligt för att nå fram.

Bakgrunden som visas är den du senast valt som mötesbakgrund. Du kan alltså styra vilken bakgrund du vill ska visas genom att medvetet välja den innan du väljer presentatörsläget. Du gör det antingen via knappen "Bakgrundsfilter" då du går in i ett möte.

Eller via valet "Tillämpa bakgrundseffekter" i inställningarna du kommer åt under ett möte.

4. Reporter

På samma sätt som "Sida vid sida" visas det du presenterar helt i ett eget, mindre fönster, Den som presenterar visas lite större. Vilken bakgrund som visas styrs på samma sätt som i "Sida vid sida".

Gemensamt i alla dessa lägen är att du får en liten förhandsgranskningsbild, både som ett eget litet fönster och till viss del i det centrala mötesfönstret. Detta gör att du kan se hur övriga i mötet ser dig och din presentation.

--- --- ---

Jag ser detta som en bra möjlighet att göra presentationerna mer levande och professionella. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun och nyttja det på ett medvetet sätt. Det kommer nog att spela större roll vid web casts och live events än vid vanliga möten. Men även vid vanliga möten ger det dig en möjlighet att göra mötet mer personligt och engagerande.

Testa hur det fungerar för dig. Våga experimentera och se vilka reaktioner du får.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...