Fortsätt till huvudinnehåll

SharePoint - Färg, ikoner och knappar i vyer

Färg, ikoner och knappar i vyer

I vårt förra blogginlägg berättade jag om formaterade vyer, vad det är, vad du kan göra med dem och hur du själv kan formatera vyer (Se bloggposten här).

Här tänker jag ta upp mer om när och varför du bör använda dem.

Formaterade vyer är vyer där någon lagt in regler som gör att vissa saker visas på annat sätt än vanligt.

Exempel på vad som kan göras:

  • Informationens placering och utseende kan anpassas så den blir lättare att hitta, ta till sig och förstå.
  • Färger kan användas för att visa att ett datum har passerats eller är nära att passeras
  • Specifika ikoner kan användas för att markera en status (gärna tillsammans med en färg)
  • Knappar för viktiga åtgärder kan visas tydligt, med önskad text och passande ikoner & färger.
  • Information som tar plats kan flyttas från att visas direkt i vyn till att visas då användaren pekar med muspekaren på listposten.

Skillnaden mellan en oformaterad vy och en tydligt formaterad vy är stor:

Oformaterad vy:

Enkelt men tydligt formaterad vy:

Rejält formaterad vy:

Som du ser kan vyer se ut på väldigt olika sätt. Det gör det möjigt att anpassa dem efter era behov och önskemål.

Ett tydligt och överskådligt gränssnitt är alltid viktigt. Nedan ges några exempel på funktioner där vi på Axalon brukar använda formaterade vyer i de lösningar vi bygger till våra kunder:

  • Ärendehantering
    • ex avvikelserapportering, incidentrapportering eller supportärenden
  • Att-göra listor
    • ex projektuppgifter, remiss- och godkännandeuppgifter
  • Gransknings- och godkännandefunktioner
    • ex styrande dokument och projektdokument
  • Ansöknings- och beslutsflöden
    • ex investeringsbeslut, projektansökan, semesteransökan och chefsbeslut

Det är viktigt, ibland till och med avgörande, att det är enkelt för dem som ska arbeta i systemen att:

  • få en snabb överblick över situationen
  • förstå vad som visas och hur de ska agera så de enkelt kan ta rätt beslut
  • ge sina synpunkter och rekommendationer
  • godkänna
  • avslå
  • remittera vidare
  • osv.

En av de enklaste åtgärderna för att försäkra sig om detta är att se till att gränssnittet är tydligt och informativt. Detta kan vi åstadkomma med vyformatering.

Hur det ska se ut tar vi alltid fram tillsammans med er, med kunden. Vi följer er grafiska profil, era benämningar och era flöden. Då blir det snyggt, logiskt och effektivt.

Då allt detta kan göras med standardfunktionalitet i SharePoint, OneDrive och Lists blir det snabbt att bygga och oftast hållbarare över tid. Det blir också lättare att underhålla.

Sammanfattningsvis är de största fördelarna med formaterade vyer:

  • Användarvänlighet
  • Tydlighet
  • Harmonisering med er grafisk profil
  • Ökad användarnytta
  • Nöjdare användare

Att skapa lösningar på detta vis ligger mig varmt om hjärtat. Därför vill jag föra fram dessa tankar.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s