Fortsätt till huvudinnehåll

SharePoint - Färg, ikoner och knappar i vyer

Färg, ikoner och knappar i vyer

I vårt förra blogginlägg berättade jag om formaterade vyer, vad det är, vad du kan göra med dem och hur du själv kan formatera vyer (Se bloggposten här).

Här tänker jag ta upp mer om när och varför du bör använda dem.

Formaterade vyer är vyer där någon lagt in regler som gör att vissa saker visas på annat sätt än vanligt.

Exempel på vad som kan göras:

  • Informationens placering och utseende kan anpassas så den blir lättare att hitta, ta till sig och förstå.
  • Färger kan användas för att visa att ett datum har passerats eller är nära att passeras
  • Specifika ikoner kan användas för att markera en status (gärna tillsammans med en färg)
  • Knappar för viktiga åtgärder kan visas tydligt, med önskad text och passande ikoner & färger.
  • Information som tar plats kan flyttas från att visas direkt i vyn till att visas då användaren pekar med muspekaren på listposten.

Skillnaden mellan en oformaterad vy och en tydligt formaterad vy är stor:

Oformaterad vy:

Enkelt men tydligt formaterad vy:

Rejält formaterad vy:

Som du ser kan vyer se ut på väldigt olika sätt. Det gör det möjigt att anpassa dem efter era behov och önskemål.

Ett tydligt och överskådligt gränssnitt är alltid viktigt. Nedan ges några exempel på funktioner där vi på Axalon brukar använda formaterade vyer i de lösningar vi bygger till våra kunder:

  • Ärendehantering
    • ex avvikelserapportering, incidentrapportering eller supportärenden
  • Att-göra listor
    • ex projektuppgifter, remiss- och godkännandeuppgifter
  • Gransknings- och godkännandefunktioner
    • ex styrande dokument och projektdokument
  • Ansöknings- och beslutsflöden
    • ex investeringsbeslut, projektansökan, semesteransökan och chefsbeslut

Det är viktigt, ibland till och med avgörande, att det är enkelt för dem som ska arbeta i systemen att:

  • få en snabb överblick över situationen
  • förstå vad som visas och hur de ska agera så de enkelt kan ta rätt beslut
  • ge sina synpunkter och rekommendationer
  • godkänna
  • avslå
  • remittera vidare
  • osv.

En av de enklaste åtgärderna för att försäkra sig om detta är att se till att gränssnittet är tydligt och informativt. Detta kan vi åstadkomma med vyformatering.

Hur det ska se ut tar vi alltid fram tillsammans med er, med kunden. Vi följer er grafiska profil, era benämningar och era flöden. Då blir det snyggt, logiskt och effektivt.

Då allt detta kan göras med standardfunktionalitet i SharePoint, OneDrive och Lists blir det snabbt att bygga och oftast hållbarare över tid. Det blir också lättare att underhålla.

Sammanfattningsvis är de största fördelarna med formaterade vyer:

  • Användarvänlighet
  • Tydlighet
  • Harmonisering med er grafisk profil
  • Ökad användarnytta
  • Nöjdare användare

Att skapa lösningar på detta vis ligger mig varmt om hjärtat. Därför vill jag föra fram dessa tankar.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...