Fortsätt till huvudinnehåll

Integrera intranätet med Teams

Integrera ert intranät med Teams

Microsoft har en klar ambition att göra Teams till central för det dagliga arbetet. Som del i detta finns möjligheten att integrera organisationens intranät direkt i Teams. Microsoft kallar denna lösning för "Viva Connections".

Vi har implementerat detta på Axalon och gillar det. Personligen kollar jag nu intranätets hemsida oftare än jag gjorde innan. Det är också snabbare och enklare att komma till andra sidor på intranätet för Teams är ju alltid öppet då jag jobbar. Det bara finns där enkelt och bra.

Du lägger till en App som gör att hela intranätet och den globala navigationen kommer med.

Du kan använda intranätet precis som vanligt och får därför en väldigt smidig koppling till det. Du kan även "Poppa ut" intranätet som ett eget fönster om du så önskar. För att göra det högerklickar du på appens knapp och väljer "Utfällbar app" ("pop out ap").

Du kan i princip göra detta med vilket intranät eller vilken webbsida som helst men du får extra funktionalitet och integration om ditt intranät ligger i SharePoint online. Ligger intranätet i SharePoint online så kommer Teams sökruta att söka i hela intranätet när du använder Teams-söken på intranätssidan.

Om du har din förstasida i SharePoint online, har konfigurerat den globala navigationen och registrerat siten med förstasidan som officiell startsida för intranätet så får du med ytterligare funktionalitet i appens knapp:

  • Den globala navigationen
  • "Mina webbplatser"
  • "Mina nyheter"

För att få fram detta får du klicka på appens knapp så du kommer till sidan och sedan klicka på app-knappen igen.

Vad är då den stora skillnaden mellan att lägga till intranätets förstasida som en vanlig flik i en kanal i ett team jämfört med att ha den via Viva Connections? Det finns ett några påfallande skillnader:

  • Om du lägger till det som en app (Viva Connections) och anger i policys att den ska visas som första app i Teams kommer den att ligga där, för alla användare, inom ett dygn (det går även att lägga dit den manuellt som vilken app som helst).
  • Ligger den där som en app så tillåter Teams att den tar upp hela fönstret och gör därför hela upplevelsen bättre.

Hur gör man då för att få in denna funktion i Teams?

För tillfället får man lägga in det med hjälp av PowerShell.

Vill ni veta hur det ska göras? Följ länkarna nedan:

---   ---   ---

Vill ni ha hjälp av oss på Axalon så ställer vi gärna upp på det.

Du kan ringa 021-81 41 70, skicka e-post till: tech@axalon.se eller kontakta oss via vår hemsida.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Glöm inte slå på de nya Teamsfunktionerna

Semestern är över och vi är tillbaka på jobbet med Teamsmöten och andra trevliga aktiviteter. Det har hänt en hel del i Teams (och fortsätter att hända saker) i samband med semestern. Den största nyheten är att dina möten och samtal kan öppnas i ett eget, separat fönster, skilt från Teams-programmets huvudfönster. Det tillåter dig att lättare växla mellan mötet eller samtalet och dina resurser i Teams. Dessutom får du: Mötes- och samtalskontrollerna i övre kanten av mötes eller samtalsfönstret istället för i nedre delen av det. De kommer att finnas tillgängliga hela tiden (utan att du ska behöva vifta med muspekaren för att få igång dem) och de är inte i vägen för den delade skärmen eller videon som visas. "Large gallery view" låter dig se upp till 49 videovisingar av deltagare samtidigt. Detta visningsläge är tillgängligt om mötet har 10 eller fler deltagare som har igång sin videokamera. För att slå på "Large gallery" går du till "Fler alternativ"

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. Hur g