Fortsätt till huvudinnehåll

Integrera intranätet med Teams

Integrera ert intranät med Teams

Microsoft har en klar ambition att göra Teams till central för det dagliga arbetet. Som del i detta finns möjligheten att integrera organisationens intranät direkt i Teams. Microsoft kallar denna lösning för "Viva Connections".

Vi har implementerat detta på Axalon och gillar det. Personligen kollar jag nu intranätets hemsida oftare än jag gjorde innan. Det är också snabbare och enklare att komma till andra sidor på intranätet för Teams är ju alltid öppet då jag jobbar. Det bara finns där enkelt och bra.

Du lägger till en App som gör att hela intranätet och den globala navigationen kommer med.

Du kan använda intranätet precis som vanligt och får därför en väldigt smidig koppling till det. Du kan även "Poppa ut" intranätet som ett eget fönster om du så önskar. För att göra det högerklickar du på appens knapp och väljer "Utfällbar app" ("pop out ap").

Du kan i princip göra detta med vilket intranät eller vilken webbsida som helst men du får extra funktionalitet och integration om ditt intranät ligger i SharePoint online. Ligger intranätet i SharePoint online så kommer Teams sökruta att söka i hela intranätet när du använder Teams-söken på intranätssidan.

Om du har din förstasida i SharePoint online, har konfigurerat den globala navigationen och registrerat siten med förstasidan som officiell startsida för intranätet så får du med ytterligare funktionalitet i appens knapp:

  • Den globala navigationen
  • "Mina webbplatser"
  • "Mina nyheter"

För att få fram detta får du klicka på appens knapp så du kommer till sidan och sedan klicka på app-knappen igen.

Vad är då den stora skillnaden mellan att lägga till intranätets förstasida som en vanlig flik i en kanal i ett team jämfört med att ha den via Viva Connections? Det finns ett några påfallande skillnader:

  • Om du lägger till det som en app (Viva Connections) och anger i policys att den ska visas som första app i Teams kommer den att ligga där, för alla användare, inom ett dygn (det går även att lägga dit den manuellt som vilken app som helst).
  • Ligger den där som en app så tillåter Teams att den tar upp hela fönstret och gör därför hela upplevelsen bättre.

Hur gör man då för att få in denna funktion i Teams?

För tillfället får man lägga in det med hjälp av PowerShell.

Vill ni veta hur det ska göras? Följ länkarna nedan:

---   ---   ---

Vill ni ha hjälp av oss på Axalon så ställer vi gärna upp på det.

Du kan ringa 021-81 41 70, skicka e-post till: tech@axalon.se eller kontakta oss via vår hemsida.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...