Fortsätt till huvudinnehåll

SharePoint - Aviseringar - (Del 2 av 3 om aviseringar i M365)

Aviseringar i SharePoint

De flesta organisationer vill ha någon form av nyhetskanal för att få ut nyheter till alla eller riktade grupper inom organisationen. SharePoints nyhetsfunktion är en sådan kanal.

  • Hur kan vi hålla oss och andra uppdaterade gällande nyheter från viktiga källor?
  • Om vi skriver en viktig nyhet kan vi då se till att alla inom organisationen blir medvetna om den och lätt ser den?

Standard

SharePoint online har en funktionalitet som automatiskt skickar en summering av den senaste veckans nyheter: "The SharePoint auto-news digest feature".

"The SharePoint auto-news digest feature" ser vilka nyheter som publicerats under den senaste veckan och identifierar de nyheter som:

  • Du har rätt att se
  • Berör dig
  • Du inte har läst.

Om några av veckans nyheter finns kvar, sorterar den dem baserat på relevans och gör en sammanfattning av de 10 mest relevanta nyheterna. Denna sammanfattning skickas sedan till dig i ett e-postmeddelande varje vecka.

"The SharePoint auto-news digest feature" är som standard påslagen, men om din organisation inte skulle vilja ha den påslagen kan en administratör slå av (eller på) den med hjälp av PowerShell-kommandot:

Set-SPOTenant -EnableAutoNewsDigest $false

Om din organisation tillåter att ni kommenterar och/eller "Gillar" nyheterna kommer du automatiskt att få meddelanden om:

  • En av de nyheter du är författare till får en kommentar.
  • En kommentar du skrivit får ett svar.
  • En av de nyheter du skrivit får en "Gilla"-markering.

Du kan själv ställa in om dessa standardinställningar ska gälla dig.

Gå till den centrala "SharePoint"-sidan i M365.

Du kommer dit genom att vara inloggad på en sida i ert M365 och:

  1. Klicka på "SharePoint"-länken i M365-rubrikraden, överst på sidan.
  1. Klicka på den "Belgiska våfflan" längst till vänster i M365-rubrikraden och sedan välja "SharePoint" bland de appar som visas.

När du kommit till "SharePoint"-sidan får du klicka på kugghjulet som är längst till höger på M365-rubrikraden.

Sedan väljer du "Inställningar för e-postaviseringar" i den rullgardinsmeny som visas.

Du får då upp en panel som låter dig välja vilka av dessa funktioner som du vill ha igång:

På så vis kan du styra lite av de meddelanden du får (eller inte får) från SharePoint.

Att skicka meddelande om en nyhet

Du kan även få e-postmeddelanden om en nyhet ifall den som skrivit nyheten väljer att "Höja" (Promote) nyheten.

Då du skrivit klart och publicerat en nyhet visas ett alternativ som låter dig "Höja" nyheten på olika sätt.

Om du klickar på "Höj" (Promote) så får du följande alternativ i en panel på nyhetens högra sida:

Väljer du alternativet "E-post" kan du skicka ut ett e-postmeddelande till valfria grupper och mottagare om just denna nyhet.

Aviseringar från SharePoint appen i din mobil

Om du har installerat SharePoint-appen i din mobil kan du även få aviseringar från den.

Inställningarna för aviseringarna är i princip de samma som de du kommer åt via "SharePoint"-sidan:

Du kommer till inställningarna inne i SharePoint appen. Gå till "Jag"-alternativet längst ner på skärmen.

Då du kommer till "Jag"-sidan ser du ett kugghjul i övre högra hörnet. Klicka på det för att komma till inställningarna. I inställningarna går du till valet "Push-meddelanden".

Det är härifrån du kan välja vilka inställningar du vill ha:

Givetvis spelar ju mobilens inställningar för aviseringar också roll i sammanhanget.

---   ---   ---

Detta var den andra delen i en serie på tre blogginlägg som handlar om aviseringar du får från M365.

  1. Aviseringar i Teams ser du här.
  2. Detta inlägg var om aviseringar i SharePoint
  3. Sista inlägget är om aviseringar i Yammer - jag lägger till en länk till detta inlägg så snart det publicerats.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...