Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Lite förbättrat, nytt och kommande November 2020

Lite förbättrat, nytt och kommande i Teams

I denna bloggpost tänkte jag se på vad som hänt och kommer att hända i Teams.
Det är saker jag gillar och som jag vill att du också ska hitta.

Kolla att du har en uppdaterad Temasklient

För att kunna ta del av de nya funktionerna i Teams behöver du ha den senaste versionen av Teams. Normalt får du automatikt alla uppdateringar i den takt de släpps av Microsoft. Vill du kolla att det stämmer kan du gå in i Teams, klicka på din profilbild (1) i övre högra hörnet av Teams-fönstret och sedan gå ner till "Sök efter uppdateringar" så kollar Teams upp om du har den senaste versionen.

Teams meddelar dig att programmet kollar efter uppdateringar i en liten banner i övre delen av programfönstret.

Du får också ett meddelande när kontrollen är klar och hur den gick, om du har senaste versionen eller inte.

En del av de nya funktionarna kräver också att du ställt in Teams så du aktiverat det nya mötesgränssnittet. Vill du veta mer om detta kan du kolla vår tidigare bloggpost: " Glöm inte att slå på de nya Teams-funktionerna ".

Saker som blivit bättre

Tydligare och bättre val då man går in i ett möte

Vi har relativt ofta möten där vi är flera i samma rum. Ofta behöver vi kunna visa olika saker från våra respektive datorer. En klassiker har varit att det blir rundgång och elände när flera personer går in i samma möte i samma rum.

Jag gillar verkligen den enkla möjligheten att gå in i ett möte med "Ljud av" i Teams. Det är superenkelt och har fungerat klockrent varje gång jag använt det.


Inga fler problem med rundgång eller andra liknande störningar då flera personer går in i samma möte i samma rum.

Enklare att hantera Mötesalternativ

Det går att ställa in en del saker gällande möten som är bra att ha koll på.
Kanske du irriteras på att deltagarna hamnar i lobbyn och skulle föredra att de bara kom in i mötet så fort de ansluter.
Kanske du vill begränsa vilka som får presentera under mötet eller så kanske du inte vill att en deltagare som du stängt av mikrofonen för inte själv ska kunna slå på den igen.

Allt detta går att ställa in under mötesalternativ. Tidigare var detta dock väl undangömt och relativt besvärligt. För att kunna göra det fick du lov att boka mötet. Gå in i Teams och öppna mötet och där hitta "Mötesalternativ" för att justera dem.

Nu för tiden är det mycket lättare. Du kan komma åt dessa inställningar inifrån mötesfönstret:


Klicka på de tre punkterna för att få fram menyn för "Fler åtgärder".

Välj sedan "Mötesalternativ"

Detta är vad du då kan ställa in:

Perfekt att som mötesansvarig vara först in i mötet och snabbt ställa in hur du vill att det ska fungera så det är klart då övriga medlemmar börjar ansluta sig.

Statusmeddelanden

Då du är inloggad i Teams kommer ju andra att se vad du har för status via den färgande pricken vid ditt foto och när de pekar på din bild.

Här har det tillkommit två saker
  1. En ny status "Visa som borta" - En status som ger dig möjlighet att logga in i Teams utan att någon ser det. Du kanske vill jobba på kvällen eller på en helg utan att bjuda in någon till att starta en konversation för det. Eller bara vill ha fokus-tid då du inte vill bli störd.
  2. Inom kort kommer du även att kunna ange hur länge din valda status ska gälla:
Du kan redan nu ange hur länge ett eget statusmeddelande ska visas.
  1. Klicka på "Ställ in statusmeddelande" i profilbildens meny.

    Skriv ditt statusmeddelande och välj hur länge meddelandet ska visas innan det tas bort:


    Väljer du "Anpassat" får du ange datum och tid för när meddelandet ska tas bort.

Jag gissar att inställningen för hur länge en status ska visas kommer att se likadan ut.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Glöm inte slå på de nya Teamsfunktionerna

Semestern är över och vi är tillbaka på jobbet med Teamsmöten och andra trevliga aktiviteter. Det har hänt en hel del i Teams (och fortsätter att hända saker) i samband med semestern. Den största nyheten är att dina möten och samtal kan öppnas i ett eget, separat fönster, skilt från Teams-programmets huvudfönster. Det tillåter dig att lättare växla mellan mötet eller samtalet och dina resurser i Teams. Dessutom får du: Mötes- och samtalskontrollerna i övre kanten av mötes eller samtalsfönstret istället för i nedre delen av det. De kommer att finnas tillgängliga hela tiden (utan att du ska behöva vifta med muspekaren för att få igång dem) och de är inte i vägen för den delade skärmen eller videon som visas. "Large gallery view" låter dig se upp till 49 videovisingar av deltagare samtidigt. Detta visningsläge är tillgängligt om mötet har 10 eller fler deltagare som har igång sin videokamera. För att slå på "Large gallery" går du till "Fler alternativ"

Teams - Värdefulla tips för att hålla bra möten

Bra att tänka på vid Teams-möten Justera vilka aviseringar som visas under tiden du är inne i ett möte. Förutom att aktivt välja inställningar för dina aviseringar bör du se på funktionen "Focus Assist" i Windows 10. Sitt ostört och tänk på vad du har i bakgrunden (om du ska ha videokameran igång). Du vet väl att du kan göra bakgrunden suddig både innan och efter du kommit in i mötet (se punkt 4). Tänk även på att rensa vilka fönster du har öppna på aktuellt skrivbord innan du går in i ett möte (speciellt om du redan innan vet att du ska dela din skärm med övriga deltagare). Det kan synas både pinsamma och konfidentiella saker om du inte tänkt på vilka fönster du har öppna då du delar skärm. För den avancerade användaren finns möjligheten att ha flera skrivbord igång i Windows. Du kan öppna ett nytt skrivbord just för mötet om du vill ha kvar dina arbetsfönster på ditt ordinarie skrivbord öppnade under mötet utan att de visas. Kontrollera din utrustning inn

Digitalisera dina besluts- och ärendenprocesser på mindre än en vecka!

Hantering av styrande dokument, beslut, ärenden, resursbokningar, avtal, mm snabbt och enkelt Nu, om någonsin, är det viktigt för många verksamheter att kunna föra över sina manuella flöden till digitala flöden. Flödensom fungerar då folk arbetar hemifrån, på distans. Jag upplever att många ännu inte sett och förstått potentialen med SharePoint vad gäller att snabbt och enkelt sätta upp system för digital hantering av besluts-, ärende, gransknings- och avtalsflöden. Det handlar ofta om att på enkelt sätt se till att: Ett visst flöde följs. Att användarna, vid ett visst flödessteg, inte ska behöva välja vem de skickar dokumentet, ärendet eller förfrågan till, flödet kan ofta sköta detta automatiskt. Att användaren, om de själva ska välja vem som ska granska eller godkänna, bara kan välja mellan relevanta roller eller ett mindre urval av relevanta personer att skicka till. Att det säkerställs att rätt person tar beslutet vid varje steg i flödet. Att varje roll, snabbt