Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Lite förbättrat, nytt och kommande November 2020

Lite förbättrat, nytt och kommande i Teams

I denna bloggpost tänkte jag se på vad som hänt och kommer att hända i Teams.
Det är saker jag gillar och som jag vill att du också ska hitta.

Kolla att du har en uppdaterad Temasklient

För att kunna ta del av de nya funktionerna i Teams behöver du ha den senaste versionen av Teams. Normalt får du automatikt alla uppdateringar i den takt de släpps av Microsoft. Vill du kolla att det stämmer kan du gå in i Teams, klicka på din profilbild (1) i övre högra hörnet av Teams-fönstret och sedan gå ner till "Sök efter uppdateringar" så kollar Teams upp om du har den senaste versionen.

Teams meddelar dig att programmet kollar efter uppdateringar i en liten banner i övre delen av programfönstret.

Du får också ett meddelande när kontrollen är klar och hur den gick, om du har senaste versionen eller inte.

En del av de nya funktionarna kräver också att du ställt in Teams så du aktiverat det nya mötesgränssnittet. Vill du veta mer om detta kan du kolla vår tidigare bloggpost: " Glöm inte att slå på de nya Teams-funktionerna ".

Saker som blivit bättre

Tydligare och bättre val då man går in i ett möte

Vi har relativt ofta möten där vi är flera i samma rum. Ofta behöver vi kunna visa olika saker från våra respektive datorer. En klassiker har varit att det blir rundgång och elände när flera personer går in i samma möte i samma rum.

Jag gillar verkligen den enkla möjligheten att gå in i ett möte med "Ljud av" i Teams. Det är superenkelt och har fungerat klockrent varje gång jag använt det.


Inga fler problem med rundgång eller andra liknande störningar då flera personer går in i samma möte i samma rum.

Enklare att hantera Mötesalternativ

Det går att ställa in en del saker gällande möten som är bra att ha koll på.
Kanske du irriteras på att deltagarna hamnar i lobbyn och skulle föredra att de bara kom in i mötet så fort de ansluter.
Kanske du vill begränsa vilka som får presentera under mötet eller så kanske du inte vill att en deltagare som du stängt av mikrofonen för inte själv ska kunna slå på den igen.

Allt detta går att ställa in under mötesalternativ. Tidigare var detta dock väl undangömt och relativt besvärligt. För att kunna göra det fick du lov att boka mötet. Gå in i Teams och öppna mötet och där hitta "Mötesalternativ" för att justera dem.

Nu för tiden är det mycket lättare. Du kan komma åt dessa inställningar inifrån mötesfönstret:


Klicka på de tre punkterna för att få fram menyn för "Fler åtgärder".

Välj sedan "Mötesalternativ"

Detta är vad du då kan ställa in:

Perfekt att som mötesansvarig vara först in i mötet och snabbt ställa in hur du vill att det ska fungera så det är klart då övriga medlemmar börjar ansluta sig.

Statusmeddelanden

Då du är inloggad i Teams kommer ju andra att se vad du har för status via den färgande pricken vid ditt foto och när de pekar på din bild.

Här har det tillkommit två saker
  1. En ny status "Visa som borta" - En status som ger dig möjlighet att logga in i Teams utan att någon ser det. Du kanske vill jobba på kvällen eller på en helg utan att bjuda in någon till att starta en konversation för det. Eller bara vill ha fokus-tid då du inte vill bli störd.
  2. Inom kort kommer du även att kunna ange hur länge din valda status ska gälla:
Du kan redan nu ange hur länge ett eget statusmeddelande ska visas.
  1. Klicka på "Ställ in statusmeddelande" i profilbildens meny.

    Skriv ditt statusmeddelande och välj hur länge meddelandet ska visas innan det tas bort:


    Väljer du "Anpassat" får du ange datum och tid för när meddelandet ska tas bort.

Jag gissar att inställningen för hur länge en status ska visas kommer att se likadan ut.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s