Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Lite förbättrat, nytt och kommande November 2020

Lite förbättrat, nytt och kommande i Teams

I denna bloggpost tänkte jag se på vad som hänt och kommer att hända i Teams.
Det är saker jag gillar och som jag vill att du också ska hitta.

Kolla att du har en uppdaterad Temasklient

För att kunna ta del av de nya funktionerna i Teams behöver du ha den senaste versionen av Teams. Normalt får du automatikt alla uppdateringar i den takt de släpps av Microsoft. Vill du kolla att det stämmer kan du gå in i Teams, klicka på din profilbild (1) i övre högra hörnet av Teams-fönstret och sedan gå ner till "Sök efter uppdateringar" så kollar Teams upp om du har den senaste versionen.

Teams meddelar dig att programmet kollar efter uppdateringar i en liten banner i övre delen av programfönstret.

Du får också ett meddelande när kontrollen är klar och hur den gick, om du har senaste versionen eller inte.

En del av de nya funktionarna kräver också att du ställt in Teams så du aktiverat det nya mötesgränssnittet. Vill du veta mer om detta kan du kolla vår tidigare bloggpost: " Glöm inte att slå på de nya Teams-funktionerna ".

Saker som blivit bättre

Tydligare och bättre val då man går in i ett möte

Vi har relativt ofta möten där vi är flera i samma rum. Ofta behöver vi kunna visa olika saker från våra respektive datorer. En klassiker har varit att det blir rundgång och elände när flera personer går in i samma möte i samma rum.

Jag gillar verkligen den enkla möjligheten att gå in i ett möte med "Ljud av" i Teams. Det är superenkelt och har fungerat klockrent varje gång jag använt det.


Inga fler problem med rundgång eller andra liknande störningar då flera personer går in i samma möte i samma rum.

Enklare att hantera Mötesalternativ

Det går att ställa in en del saker gällande möten som är bra att ha koll på.
Kanske du irriteras på att deltagarna hamnar i lobbyn och skulle föredra att de bara kom in i mötet så fort de ansluter.
Kanske du vill begränsa vilka som får presentera under mötet eller så kanske du inte vill att en deltagare som du stängt av mikrofonen för inte själv ska kunna slå på den igen.

Allt detta går att ställa in under mötesalternativ. Tidigare var detta dock väl undangömt och relativt besvärligt. För att kunna göra det fick du lov att boka mötet. Gå in i Teams och öppna mötet och där hitta "Mötesalternativ" för att justera dem.

Nu för tiden är det mycket lättare. Du kan komma åt dessa inställningar inifrån mötesfönstret:


Klicka på de tre punkterna för att få fram menyn för "Fler åtgärder".

Välj sedan "Mötesalternativ"

Detta är vad du då kan ställa in:

Perfekt att som mötesansvarig vara först in i mötet och snabbt ställa in hur du vill att det ska fungera så det är klart då övriga medlemmar börjar ansluta sig.

Statusmeddelanden

Då du är inloggad i Teams kommer ju andra att se vad du har för status via den färgande pricken vid ditt foto och när de pekar på din bild.

Här har det tillkommit två saker
  1. En ny status "Visa som borta" - En status som ger dig möjlighet att logga in i Teams utan att någon ser det. Du kanske vill jobba på kvällen eller på en helg utan att bjuda in någon till att starta en konversation för det. Eller bara vill ha fokus-tid då du inte vill bli störd.
  2. Inom kort kommer du även att kunna ange hur länge din valda status ska gälla:
Du kan redan nu ange hur länge ett eget statusmeddelande ska visas.
  1. Klicka på "Ställ in statusmeddelande" i profilbildens meny.

    Skriv ditt statusmeddelande och välj hur länge meddelandet ska visas innan det tas bort:


    Väljer du "Anpassat" får du ange datum och tid för när meddelandet ska tas bort.

Jag gissar att inställningen för hur länge en status ska visas kommer att se likadan ut.

--- --- ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...