Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Välj presentatörsläge

Få med dig själv vid skärmdelning

Då vi delar skärm under ett möte, webcast eller Live Event har vi fått presentatörslägen.

Presentatörslägen låter den som presenterar lägga in sig själv i presentationsbilden, framför eller vid sidan av det som presenteras.

Då du väljer att dela skärm får du välja presentationsläge.


Som du ser finns det 4 presentatörslägen:

  1. Endast innehåll
  2. Bakgrund med delat innehåll
  3. Sida vid sida
  4. Reporter

Vi ska se på dessa lägen i tur och ordning.

Även efter att du börjat dela skärm har du ett verktygsfält högst upp i det fönster du delar.

Du kan behöva föra muspekaren överst i det delade fönstret för att det ska öppnas. Som du ser har det ett häftstift längst till höger så du kan fästa det i öppet läge om du vill.

>>> - <<<

Det är viktigt att inflika att de som följer mötet via en webbläsare inte ser presentatörslägena ännu. Det kommer senare. I dagsläget syns de bara för dem som följer mötet i desktop appen.

>>> - <<<

Via detta verktygsfält kan du byta Presentatörsläge under tiden du delar skärm.

1. Endast innehåll

Detta är standardläget vi får om vi inte väljer ett specifikt presentatörsläge.

2. Bakgrund med delat innehåll

Här läggs du in framför presentationen, fönstret eller skärmen du delar. Detta kan vara snyggt att göra under en kortare sekvens då du vill komma in i bild då du förklarar något som finns på annan del av skärmen, eller som inte behöver synas medan du talar. Kom ihåg att du har det lilla verktygsfältet som du kommer åt överst i det fönster du delar som gör att du snabbt kan slå på detta presentatörsläge, säga det du vill och sedan byta tillbaks till ett annat presentatörsläge igen.

3. Sida vid sida

Här visas både du och presentationen, fönstret eller skärmen du delar sida vid sida. Tänk på att det du presenterar blir mindra och att det därför måste vara extra tydligt för att nå fram.

Bakgrunden som visas är den du senast valt som mötesbakgrund. Du kan alltså styra vilken bakgrund du vill ska visas genom att medvetet välja den innan du väljer presentatörsläget. Du gör det antingen via knappen "Bakgrundsfilter" då du går in i ett möte.

Eller via valet "Tillämpa bakgrundseffekter" i inställningarna du kommer åt under ett möte.

4. Reporter

På samma sätt som "Sida vid sida" visas det du presenterar helt i ett eget, mindre fönster, Den som presenterar visas lite större. Vilken bakgrund som visas styrs på samma sätt som i "Sida vid sida".

Gemensamt i alla dessa lägen är att du får en liten förhandsgranskningsbild, både som ett eget litet fönster och till viss del i det centrala mötesfönstret. Detta gör att du kan se hur övriga i mötet ser dig och din presentation.

--- --- ---

Jag ser detta som en bra möjlighet att göra presentationerna mer levande och professionella. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun och nyttja det på ett medvetet sätt. Det kommer nog att spela större roll vid web casts och live events än vid vanliga möten. Men även vid vanliga möten ger det dig en möjlighet att göra mötet mer personligt och engagerande.

Testa hur det fungerar för dig. Våga experimentera och se vilka reaktioner du får.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s