Detta är sista delen i en serie om team-mallar i Teams.
Tidigare inlägg:
- Att skapa team med hjälp av mallar, grupper eller befintliga team
- Skapa företagsanpassade Teamsmallar
Hur du styr vilka mallar som visas i Teams
Precis som vid skapandet av mallar måste du vara en Teamsadministratör för att kunna göra detta.
Det blir enklare och tydligare för användarna (och för er) om listan med mallar bara innehåller de alternativ som är relevanta. Det är enkelt att åstadkomma detta.
- Du skapar de mallar du vill att organisationen ska använda
- Du skapar en princip för mallar (Template Policy) där du anger vilka mallar som ska döljas/visas.
- Du distribuerar principen till de användare som den ska gälla för. Distributionen kan göras manuellt eller via PowerShell-script.
Det är egentligen sista punkten, distributionen, som är mest arbetskrävande då du inte kan lägga policyn på en AD-grupp utan måste arbeta med enskilda användare.
Principer för mallar - Template Policies
Om du går till Teams centrala administration och klickar på "Team"-alternativet i vänstra navigationen så hittar du "Principer för mallar" ("Template policies") längst ner i sektionen.
Där kan du välja på att redigera den befintliga, globala principen (som gäller alla användare) eller att skapa en egen princip.
Vill du skapa en egen klickar du på valet "+ Lägg till". Du får då upp ett formulär där du först får skriva den nya principens namn och beskrivning(-ar) och sedan bocka för de mallar som ska döljas. Logiken är alltså omvänd; du anger vilka mallar du vill dölja för att skapa listan med mallar som användarna ska få se.
Efter att du bockat för de mallar du vill dölja så klickar du på "Dölj"-knappen uppe i verktygsfältet över mall-listan.
Längst ner i formuläret ser du en lista med "Dolda mallar", den kommer fyllas med de mallar du nu valt att dölja.
Du kan nu gå längst ner i formuläret och klicka på "Spara".
Efter att du kommit ut i listan med "Principer för mallar" kan du nu bocka för din nyskapade princip och sedan välja "Hantera användare" i listans verktygsfält.
Du får nu upp en panel som låter dig välja vilka användare som ska få den princip som styr vilka teamsmallar de ser.
Sök upp användaren och klicka på "Lägg till"-knappen för att få principen att gälla för dem.
Det kan sedan ta upp till 24 timmar innan ändringen slår igenom.
Du kan tyvärr inte ange att principen ska gälla för en viss AD-grupp.
Vill du hantera ett större antal personer eller automatisera tilldelandet av principer får du använda PowerShell.
Du kan läsa mer här:
- Manage Teams templates in the admin center - Microsoft Teams | Microsoft Docs
- New-CsBatchPolicyAssignmentOperation (MicrosoftTeamsPowerShell) | Microsoft Docs
--- --- ---
Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon
Kommentarer
Skicka en kommentar