Fortsätt till huvudinnehåll

Teams (del 3) - Styr vilka Teamsmallar användarna ska se

Detta är sista delen i en serie om team-mallar i Teams.
Tidigare inlägg:

  1. Att skapa team med hjälp av mallar, grupper eller befintliga team
  2. Skapa företagsanpassade Teamsmallar

Hur du styr vilka mallar som visas i Teams

Precis som vid skapandet av mallar måste du vara en Teamsadministratör för att kunna göra detta.

Det blir enklare och tydligare för användarna (och för er) om listan med mallar bara innehåller de alternativ som är relevanta. Det är enkelt att åstadkomma detta.

  1. Du skapar de mallar du vill att organisationen ska använda
  2. Du skapar en princip för mallar (Template Policy) där du anger vilka mallar som ska döljas/visas.
  3. Du distribuerar principen till de användare som den ska gälla för. Distributionen kan göras manuellt eller via PowerShell-script.

Det är egentligen sista punkten, distributionen, som är mest arbetskrävande då du inte kan lägga policyn på en AD-grupp utan måste arbeta med enskilda användare.

Principer för mallar - Template Policies

Om du går till Teams centrala administration och klickar på "Team"-alternativet i vänstra navigationen så hittar du "Principer för mallar" ("Template policies") längst ner i sektionen.

Där kan du välja på att redigera den befintliga, globala principen (som gäller alla användare) eller att skapa en egen princip.

Vill du skapa en egen klickar du på valet "+ Lägg till". Du får då upp ett formulär där du först får skriva den nya principens namn och beskrivning(-ar) och sedan bocka för de mallar som ska döljas. Logiken är alltså omvänd; du anger vilka mallar du vill dölja för att skapa listan med mallar som användarna ska få se.

Efter att du bockat för de mallar du vill dölja så klickar du på "Dölj"-knappen uppe i verktygsfältet över mall-listan.

Längst ner i formuläret ser du en lista med "Dolda mallar", den kommer fyllas med de mallar du nu valt att dölja.

Du kan nu gå längst ner i formuläret och klicka på "Spara".

Efter att du kommit ut i listan med "Principer för mallar" kan du nu bocka för din nyskapade princip och sedan välja "Hantera användare" i listans verktygsfält.


Du får nu upp en panel som låter dig välja vilka användare som ska få den princip som styr vilka teamsmallar de ser.

Sök upp användaren och klicka på "Lägg till"-knappen för att få principen att gälla för dem.

Det kan sedan ta upp till 24 timmar innan ändringen slår igenom.

Du kan tyvärr inte ange att principen ska gälla för en viss AD-grupp.

Vill du hantera ett större antal personer eller automatisera tilldelandet av principer får du använda PowerShell.




Du kan läsa mer här:

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller administratör av Microsoft

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser