Fortsätt till huvudinnehåll

Teams (del 2) - Skapa företagsanpassade Teamsmallar

Detta är andra delen i en serie om team-mallar i Teams.
Tidigare inlägg:

  1. Att skapa team med hjälp av mallar, grupper eller befintliga team
  1. Styr vilka Teamsmallar användarna ska se

Att skapa en Teamsmall

Du måste vara Teams administratör för att få skapa Teams-mallar.

För att skapa en Teamsmall får du gå till administrationscentret för Teams.


Om du klickar på "+ Lägg till" så kan du skapa en ny mall.


Som du ser finns det tre alternativ för hur du påbörjar ditt skapande av mallen. Vi ser på dem i tur och ordning nedan.

"Skapa ny mall"

Detta innebär att du får skapa mallen från grunden.


Då du skrivit in mallens namn, beskrivningarna och valt nationella inställningar så klickar du på "Nästa".


I detta steg kan du lägga till kanaler och globala appar.

Då du lägger till en ny kanal kan du också knyta appar till den. Det är genom att knyta appar till kanalen som du skapar flikar i kanalen.


Oavsett om du ska lägga till en app i en ny kanal eller till hela teamet får du först bara en tom sökruta. Men så fort du börjar söka så kommer du att få en lista med appar som  passar med dina sökkriterier. Det kan därför vara bra att ha koll på vilka appar man vill lägga in i teamet och vad de heter, redan från början.

Så här der det t.ex. ut om jag bara skriver in ett "o" i sökrutan.


Då du lagt till de kanaler och appar/flikar du önskar ha i mallen så är det bara att klicka på "Skicka" så kommer mallen att skapas.

"Använd en befintlig mall"

Namnet på detta val är egentligen fel. "Börja med ett befintligt Team" borde det heta. Här kan du skapa en ny mall baserad på ett befintligt team.

Väljer du detta val och klickar på "Nästa" kommer du till en lista med Team du kan använda som grund för din mall.


Välj det team du vill använda och klicka på "Nästa".

Nu får du bygga upp din mall på samma sätt som om du valt "Skapa ny mall" med skillnaden att du eventuellt redan har kanaler och appar/flikar som redan finns i det team du valde att basera mallen på.

Först får du ange namn, beskrivning och dylikt för mallen.

Sedan får du lägga till eller ta bort de kanaler mallen ska ha och vilka appar/flikar som ska finnas i varje kanal.


Du kan markera en kanal eller en app och antingen redigera inställningarna för den eller ta bort den från mallen.

När du är klar med detta klickar du på "Skicka" så skapas mallen.

"Börja med en befintlig mall"

Detta val är precis som det föregående med skillnaden att du väljer en befintlig mall som bas för den nya, inte ett team.

Det är alltså ganska lätt att skapa en egen mall.

Jag skulle tro att alternativ två (att skapa en mall baserat på ett befintlig team) kommer att vara vanligast. Det är ju smart att testa teamet innan man skapar mallen. Jag tycker också att det är viktigt för användarna att organisationen ser på behovet av mallar och därefter skapar sitt eget urval av mallar.

Vad man kan lägga in i en mall

Som du ser finns det inte så mycket val kring vad du kan lägga in i en mall om du skapar den på detta vis. Du kan lägga till kanaler och appar/flikar. Om du lägger till en app/flik så kommer den som skapar teamet att få konfigurera appen vidare då de skapat teamet. Lägger du med en Planner-flik så måste den användare som skapar teamet skapa plannern och koppla den till fliken eller välja en planner som redan skapats inom teamet och koppla den till fliken.

Mallarna är med andra ord rätt rudimentära än så länge.

Det finns andra möjligheter att skapa team, via programmerade lösningar. Sådana lösningar kan göra mycket mer som att skapa bibliotek och listor i den bakomliggande SharePoint-siten, fylla dem med innehåll i form av dokument och listposter, lägga till medlemmar i teamet osv. Detta kan inte Teamsmallarna gör ännu. De kommer dock att utvecklas så vi får se vad de blir kapabla till i framtiden.

---   ---   ---
 Vill du veta mer om att skapa Team med hjälp av mallar, grupper eller gefintliga team så kan du läsa om det här: Teams - Att skapa team med hjälp av mallar, grupper eller befintliga team (axalontech.blogspot.com)

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...