Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 2 av 4)

Att bjuda in fler personer till en Teams-chatt

När det kommer till att bjuda in fler personer till en chatt i Teams så är tillvägagångssättet relativt enkelt.

Du bjuder in en ny deltagare genom att:

  1. gå till chatten och sedan hitta knappen för att "Visa och lägg till deltagare" uppe, till höger i Teams-fönstret.
  2. Välj alternativet "Lägg till personer"
  1. Skriv in namnet på den person du vill lägga till i chatten.
  2. Välj hur mycket av den tidigare chatten som den person du lägger till ska få se.
  3. Klicka på "Lägg till".

Jag tycker det är snyggt att det är möjligt att välja hur mycket av historiken den tillagda peronen ska få se.När personen väl är tillagd ser jag dock inga valmöjligheter kring att ändra hur mycket av historiken hen ska få se. Med andra ord; väljer du att visa för lite när personen läggs till första gången så får du ta bort dem igen och sätta tillbaks dem på nytt och då låta dem se mer.

Att göra tvärt om, ange att någon ska se mindre än tidigare, verkar dock inte fungera. De de en gång fått se fortsätter de att se, även om de lämnar chatten och sedan bjuds in igen och du anger att de inte får se chatthistoriken.

Om du vill bjuda in en person som inte kommer från er organisation, en extern deltagare i chatten, så går det. Förutsättningen är dock att adminsitratören angett att ni får bjuda in externa personer till Teams. Bjud in dem med hjälp av deras e-postadresser så brukar det fungera bra.

Vad har detta för betydelse för frågan var jag pratar och möts?

Jag anser att det är relevant av två anledningar:

  1. Om du råkat få en chatt på fel ställe så bör du ju se till så att de som ska se den kan få se den, därför behöver du kunna bjuda in dem till chatten.
  2. Du kan namnge en chatt. Då är det bra att ge et den ett namn som knyter an till Teamet där den borde  ha varit.
    Det är dock så att Microsoft har en inbyggd gräns som anger att man bara får namnge chattar som har tre deltagare eller fler. Men mer om att namnge chattar i nästa blogginlägg.
- - -     - - -     - - -

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

- - -     - - -     - - -

Detta är andra delen av fyra inlägg gällande chattar i Teams. Övriga delar är:

  1. Det är lätt att hamna fel med sin chatt i Teams
  2. Att namnge en Teams-chatt
  3. Att koppla ett möte till en specifik kanal i ett team

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...