Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 2 av 4)

Att bjuda in fler personer till en Teams-chatt

När det kommer till att bjuda in fler personer till en chatt i Teams så är tillvägagångssättet relativt enkelt.

Du bjuder in en ny deltagare genom att:

  1. gå till chatten och sedan hitta knappen för att "Visa och lägg till deltagare" uppe, till höger i Teams-fönstret.
  2. Välj alternativet "Lägg till personer"
  1. Skriv in namnet på den person du vill lägga till i chatten.
  2. Välj hur mycket av den tidigare chatten som den person du lägger till ska få se.
  3. Klicka på "Lägg till".

Jag tycker det är snyggt att det är möjligt att välja hur mycket av historiken den tillagda peronen ska få se.När personen väl är tillagd ser jag dock inga valmöjligheter kring att ändra hur mycket av historiken hen ska få se. Med andra ord; väljer du att visa för lite när personen läggs till första gången så får du ta bort dem igen och sätta tillbaks dem på nytt och då låta dem se mer.

Att göra tvärt om, ange att någon ska se mindre än tidigare, verkar dock inte fungera. De de en gång fått se fortsätter de att se, även om de lämnar chatten och sedan bjuds in igen och du anger att de inte får se chatthistoriken.

Om du vill bjuda in en person som inte kommer från er organisation, en extern deltagare i chatten, så går det. Förutsättningen är dock att adminsitratören angett att ni får bjuda in externa personer till Teams. Bjud in dem med hjälp av deras e-postadresser så brukar det fungera bra.

Vad har detta för betydelse för frågan var jag pratar och möts?

Jag anser att det är relevant av två anledningar:

  1. Om du råkat få en chatt på fel ställe så bör du ju se till så att de som ska se den kan få se den, därför behöver du kunna bjuda in dem till chatten.
  2. Du kan namnge en chatt. Då är det bra att ge et den ett namn som knyter an till Teamet där den borde  ha varit.
    Det är dock så att Microsoft har en inbyggd gräns som anger att man bara får namnge chattar som har tre deltagare eller fler. Men mer om att namnge chattar i nästa blogginlägg.
- - -     - - -     - - -

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

- - -     - - -     - - -

Detta är andra delen av fyra inlägg gällande chattar i Teams. Övriga delar är:

  1. Det är lätt att hamna fel med sin chatt i Teams
  2. Att namnge en Teams-chatt
  3. Att koppla ett möte till en specifik kanal i ett team

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...