Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 4 av 4)

Att koppla ett möte till en specifik kanal i ett team

Om du vill hålla samman allt som händer kring arbetet som görs av en arbetsgrupp i Microsoft Teams är det bra att även få med mötena gruppen håller i detta team. Dessutom kan du även i ett Teams-möte ha en chatt kopplad till mötet. Är mötet kopplat till teamet kommer övriga teammedlemmar att kunna se denna chatt i Teams-historiken även om de inte var med på mötet. Det kan därför vara bra att kunna koppla ett möte till en specifik kanal i ett bestämt Team.

Hur kopplar man då ett möte till en specifik kanal i Teams?

Det du måste ha klart för dig innan du gör det är ett par saker:

  1. Du kan bara göra det från Teams, inte från Outlook.
  2. Du kan bara bjuda in kanalens medlemmar till mötet, inga andra.
    (Om ni inte lagt upp era resurser rätt kan ni inte ens välja rum utan att de är med i kanalen)

Att koppla ett möte till en kanal

Gå till Teams och välj "Kalender" bland vänsterkantens resurser.

Du kommer till kalendern i Teams.

Här kan du klicka på knappen
"+ Nytt möte"

Du får då upp dialogrutan för att boka ett möte inifrån Teams.

Uppe till höger i denna dialogruta hittar du "Välj en kanal att mötas i" klicka på pilen till höger om denna rubrik för att öppna vallistan över de Teams och deras kanaler du kan koppla mötet till.

Välj önskad kanal och fortsätt med vilka du vill bjuda in, när mötet ska vara osv.

Du har nu kopplat mötet till en viss kanal.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

---   ---   ---

Detta är sista delen av fyra inlägg gällande chattar i Teams. Övriga delar är:

  1. Det är lätt att hamna fel med sin chatt i Teams
  2. Att bjuda in fler personer till en Teams-chatt
  3. Att namnge en Teams chatt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att förb

SharePoint Online - Globala rättigheter i en SharePoint Hub

Central hantering av rättigheter för webbplatser kopplade till en Hubsite i SharePoint En hubsite är en central webbplats i SharePoint som andra webbplatser kan kopplas till. Kopplade webbplatser ärver hubsitens: Navigation Färg och form Sök Hubsiten kan visa samlat innehåll från associerade webbplatser: Nyheter Innehåll som speciellt markerats för detta Händelser Tanken med detta är att få en struktur där flera aspekter i en viss grupp av webbplatser kan få en gemensam styrning och tillgång till gemensamma resurser. En nyhet som är på väg in är att ägarna till en hub ska kunna styra rättigheter som gäller för de webbplatser som är kopplade till hubben. Det handlar om en synkronisering av rättighter. Hubägaren kan sätta rättigheter för enskilda användare, AD-grupper eller Microsoft 365 grupper uppe i hubben. Rättigheterna satta för ett sådant objekt (användare eller grupp) kan sedan synkroniser

Word - Vet du om att du kan tala in texten på svenska

Att diktera dokument 🎤 Om du använder Word så finns det en "Diktera"-funktionalitet på "Start"-fliken. Denna funktionalitet har funnits där ganska länge. Nu finns svenska som ett valbart språk, i och för sig som en förhandsgranskning, men jag tycker det fungerade förvånansvärt bra då jag testade funktionen. Jag blev positivt överraskad. Den är lätt att använda och fungerar riktigt bra för mig. Varför ska man använda diktering? Det går ofta snabbare än att skriva för hand. Du kan göra det i situationer då det inte är så lätt att använda tangentbord. Funktionen fins i Word för mobilen också. En text mår ofta bra av att få arbetas fram i flera steg. Du kan läsa in din första version för att snabbt och enkelt få in största delen av texten. Därefter kan du redigera texten på vanligt sätt så den får mer flyt och blir tydligare. Det är lätt att växla mellan att läsa in text, redigera och flytta om med hjälp av tangentbordet, läsa lite till osv. Är du osäker på stavning s