Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 4 av 4)

Att koppla ett möte till en specifik kanal i ett team

Om du vill hålla samman allt som händer kring arbetet som görs av en arbetsgrupp i Microsoft Teams är det bra att även få med mötena gruppen håller i detta team. Dessutom kan du även i ett Teams-möte ha en chatt kopplad till mötet. Är mötet kopplat till teamet kommer övriga teammedlemmar att kunna se denna chatt i Teams-historiken även om de inte var med på mötet. Det kan därför vara bra att kunna koppla ett möte till en specifik kanal i ett bestämt Team.

Hur kopplar man då ett möte till en specifik kanal i Teams?

Det du måste ha klart för dig innan du gör det är ett par saker:

  1. Du kan bara göra det från Teams, inte från Outlook.
  2. Du kan bara bjuda in kanalens medlemmar till mötet, inga andra.
    (Om ni inte lagt upp era resurser rätt kan ni inte ens välja rum utan att de är med i kanalen)

Att koppla ett möte till en kanal

Gå till Teams och välj "Kalender" bland vänsterkantens resurser.

Du kommer till kalendern i Teams.

Här kan du klicka på knappen
"+ Nytt möte"

Du får då upp dialogrutan för att boka ett möte inifrån Teams.

Uppe till höger i denna dialogruta hittar du "Välj en kanal att mötas i" klicka på pilen till höger om denna rubrik för att öppna vallistan över de Teams och deras kanaler du kan koppla mötet till.

Välj önskad kanal och fortsätt med vilka du vill bjuda in, när mötet ska vara osv.

Du har nu kopplat mötet till en viss kanal.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

---   ---   ---

Detta är sista delen av fyra inlägg gällande chattar i Teams. Övriga delar är:

  1. Det är lätt att hamna fel med sin chatt i Teams
  2. Att bjuda in fler personer till en Teams-chatt
  3. Att namnge en Teams chatt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...