Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 4 av 4)

Att koppla ett möte till en specifik kanal i ett team

Om du vill hålla samman allt som händer kring arbetet som görs av en arbetsgrupp i Microsoft Teams är det bra att även få med mötena gruppen håller i detta team. Dessutom kan du även i ett Teams-möte ha en chatt kopplad till mötet. Är mötet kopplat till teamet kommer övriga teammedlemmar att kunna se denna chatt i Teams-historiken även om de inte var med på mötet. Det kan därför vara bra att kunna koppla ett möte till en specifik kanal i ett bestämt Team.

Hur kopplar man då ett möte till en specifik kanal i Teams?

Det du måste ha klart för dig innan du gör det är ett par saker:

  1. Du kan bara göra det från Teams, inte från Outlook.
  2. Du kan bara bjuda in kanalens medlemmar till mötet, inga andra.
    (Om ni inte lagt upp era resurser rätt kan ni inte ens välja rum utan att de är med i kanalen)

Att koppla ett möte till en kanal

Gå till Teams och välj "Kalender" bland vänsterkantens resurser.

Du kommer till kalendern i Teams.

Här kan du klicka på knappen
"+ Nytt möte"

Du får då upp dialogrutan för att boka ett möte inifrån Teams.

Uppe till höger i denna dialogruta hittar du "Välj en kanal att mötas i" klicka på pilen till höger om denna rubrik för att öppna vallistan över de Teams och deras kanaler du kan koppla mötet till.

Välj önskad kanal och fortsätt med vilka du vill bjuda in, när mötet ska vara osv.

Du har nu kopplat mötet till en viss kanal.

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare, Axalon

---   ---   ---

Detta är sista delen av fyra inlägg gällande chattar i Teams. Övriga delar är:

  1. Det är lätt att hamna fel med sin chatt i Teams
  2. Att bjuda in fler personer till en Teams-chatt
  3. Att namnge en Teams chatt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...