Att namnge en Teams-chatt
Det går ju att chatta på flera ställen i Teams:
- Du har den allmäna chatten (som i Skype)
- Chattar kopplade till kanaler i de olika teamen
- Chattar kopplade till möten (som i sin tur kan vara allmäna eller koplade till en specifik kanal i ett team).
Det finns (ännu) ingen funktion för att flytta på chattar, heller ingen funktion för att koppla nyckelord eller sökkriterier till en specifik chatt. Det är därför viktigt att du tänker på var du chattar med andra om har en ambition att lätt hitta dina chattar som rör ett visst ämne i efterhand.
Har jag då ingen chans att i efterhand se till att på bättre sätt hitta en chat om den råkat komma bland de allmäna chattarna istället för i en kanal i det team som den egentligen borde vara i?
Jo men visst; du kan döpa en chatt.
För att kunna göra detta måste dock vissa krav uppfyllas:
- Om jag vet att jag vill döpa en chatt från första början kan jag döpa den direkt innan jag startar den.
- Tryck på knappen för en ny chatt
- Du får upp en textruta med rubriken "Till:" och uppmaningen "Börja skriva ett namn eller en grupp", längst
till höger på den rutan finns en nedåtpil
- Klicka på nedåtpilen och skriv in önskat namn efter "Gruppnamn:"
- Lägg till minst två personer du ska chatta med.
Om du bara lägger till en får du följande meddelande: - Kör hårt!
- Om jag vill döpa en chatt jag redan påbörjat:
- Se till att du chattar med mer än en person.
Om du bara chattar med en enda person så är chatten kopplad till den personen och det finns inget val som ger dig möjlighet att döpa den chatten. - Om ni är minst tre personer i chatten kommer det att finnas en penna till höger om medlemmarnas
namn.
Klicka på den. - Fyll i det namn du vill att chatten ska ha och klicka på Spara
(Skulle du absolut vilja ha en namngiven chatt för enbart två personer kan du tillfälligt bjuda in en tredje person som gör att ni kan döpa chatten. Den tredje personen får sedan lämna chatten efter att den fått sitt namn. Chatten behåller då sitt namn fast ni bara är två i den. Gäller bara att hitta en kompis som går med på detta...)
Det är den tekniska delen av frågan. Vad är den praktiska slutsats vi får dra av hur det fungerar?
Återigen; försök tänka efter före chatten börjar, var ska vi lägga den?
Ha ett långsiktigt perspektiv på din planering,
- Kommer vi att avhandla saker vi kommer att vilja hitta senare?
- Dokumenterar vi de viktiga punkterna på andra platser?
- I planner
- I en ärende eller beslutslogg?
- I projektdokument eller andra planeringsdokument?
När vi vet hur det fungerar kan vi hantera situationen. Nu vet ni kanske lite mer om hur det fugerar....
--- --- ---
--- --- ---
Detta är tredje delen av fyra inlägg gällande chattar i Teams. Övriga delar är:
Kommentarer
Skicka en kommentar