Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 3 av 4)

Att namnge en Teams-chatt

Det går ju att chatta på flera ställen i Teams:

  1. Du har den allmäna chatten (som i Skype)
  2. Chattar kopplade till kanaler i de olika teamen
  3. Chattar kopplade till möten (som i sin tur kan vara allmäna eller koplade till en specifik kanal i ett team).

Det finns (ännu) ingen funktion för att flytta på chattar, heller ingen funktion för att koppla nyckelord eller sökkriterier till en specifik chatt. Det är därför viktigt att du tänker på var du chattar med andra om har en ambition att lätt hitta dina chattar som rör ett visst ämne i efterhand.

Har jag då ingen chans att i efterhand se till att på bättre sätt hitta en chat om den råkat komma bland de allmäna chattarna istället för i en kanal i det team som den egentligen borde vara i?

Jo men visst; du kan döpa en chatt.

För att kunna göra detta måste dock vissa krav uppfyllas:

  • Om jag vet att jag vill döpa en chatt från första början kan jag döpa den direkt innan jag startar den.
    1. Tryck på knappen för en ny chatt
    2. Du får upp en textruta med rubriken "Till:" och uppmaningen "Börja skriva ett namn eller en grupp", längst till höger på den rutan finns en nedåtpil
    3. Klicka på nedåtpilen och skriv in önskat namn efter "Gruppnamn:"
    4. Lägg till minst två personer du ska chatta med.
      Om du bara lägger till en får du följande meddelande:
    5. Kör hårt!
  • Om jag vill döpa en chatt jag redan påbörjat:
    1. Se till att du chattar med mer än en person.
      Om du bara chattar med en enda person så är chatten kopplad till den personen och det finns inget val som ger dig möjlighet att döpa den chatten.
    2. Om ni är minst tre personer i chatten kommer det att finnas en penna till höger om medlemmarnas namn.

      Klicka på den.
    3. Fyll i det namn du vill att chatten ska ha och klicka på Spara

(Skulle du absolut vilja ha en namngiven chatt för enbart två personer kan du tillfälligt bjuda in en tredje person som gör att ni kan döpa chatten. Den tredje personen får sedan lämna chatten efter att den fått sitt namn. Chatten behåller då sitt namn fast ni bara är två i den. Gäller bara att hitta en kompis som går med på detta...)

Det är den tekniska delen av frågan. Vad är den praktiska slutsats vi får dra av hur det fungerar?

Återigen; försök tänka efter före chatten börjar, var ska vi lägga den?

Ha ett långsiktigt perspektiv på din planering,

  • Kommer vi att avhandla saker vi kommer att vilja hitta senare?
  • Dokumenterar vi de viktiga punkterna på andra platser?
    • I planner
    • I en ärende eller beslutslogg?
    • I projektdokument eller andra planeringsdokument?

När vi vet hur det fungerar kan vi hantera situationen. Nu vet ni kanske lite mer om hur det fugerar....

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare Axalon

---   ---   ---

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Teams - Aviseringar - (Del 1 av 3 om aviseringar i M365)

Att styra aviseringar från Microsoft Teams Du får en hel del meddelanden från din dator under dagen. Vissa är bra och andra är mer irriterande. Ofta surrar telefonen till samtidigt som det kommer ett meddelande i datorn. I denna och ett par kommande bloggposter ska vi se på hur du själv kan ställa in aviseringarna från Teams, SharePoint och andra resurser inom Microsft 365. Vi börjar med att se på aviseringar från Microsoft Teams. Innehåll Att se då något ändats eller lags till Allmäna inställningar Kanalaviseringar Inställningar för chattar Att se då något ändats eller lags till Om du har igång Teams och någonting händer i en kanal du följer eller i en konversation du deltar i kommer Teams-ikonen i Windows aktivitetsfält att blinka och visa att något skett. Vad som skett kommer även att noteras i ditt aktivitetsflöde som du ser uppe i vänsterkanten av ditt Teamsfönster. Då något lagts till där kommer ikonen att få en röd prick på sig som visar hur många nya ativi...

SharePoint – Tydligare, snyggare, mer funktionella listor och bibliotek

Formatera för tydlighet & användarvänlighet En av de små revolutionerna som skett i SharePoins bibliotek och listor är möjligheten att formatera kolumner och vyer. Det är en möjlighet som gör informationen tydligare, tillgängligare och som dessutom låter dig bygga in knappar som avsevärt förenklar livet för användarna. Istället för en vanlig, inte så inbjudande och informativ vy: Kan du få en med lite färger, ikoner och till och med funktionsknappar: Informationen blir tydligare, trevligare och arbetet med innehållet i listan eller biblioteket blir effektivare: För mig känns det som en enkel lösning som gör stor skillnad. Vi talar om funktionalitet som tidigare krävde .NET-utvecklare och publicerade lösningar. Nu kan de skapas mycket enklare och snabbare med hjälp av den nya formateringen i bibliotek och listor. Tyvärr upplever jag att kolumn- och vyformateringen är ett av de guldkorn som finns att tillg...