Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 3 av 4)

Att namnge en Teams-chatt

Det går ju att chatta på flera ställen i Teams:

  1. Du har den allmäna chatten (som i Skype)
  2. Chattar kopplade till kanaler i de olika teamen
  3. Chattar kopplade till möten (som i sin tur kan vara allmäna eller koplade till en specifik kanal i ett team).

Det finns (ännu) ingen funktion för att flytta på chattar, heller ingen funktion för att koppla nyckelord eller sökkriterier till en specifik chatt. Det är därför viktigt att du tänker på var du chattar med andra om har en ambition att lätt hitta dina chattar som rör ett visst ämne i efterhand.

Har jag då ingen chans att i efterhand se till att på bättre sätt hitta en chat om den råkat komma bland de allmäna chattarna istället för i en kanal i det team som den egentligen borde vara i?

Jo men visst; du kan döpa en chatt.

För att kunna göra detta måste dock vissa krav uppfyllas:

  • Om jag vet att jag vill döpa en chatt från första början kan jag döpa den direkt innan jag startar den.
    1. Tryck på knappen för en ny chatt
    2. Du får upp en textruta med rubriken "Till:" och uppmaningen "Börja skriva ett namn eller en grupp", längst till höger på den rutan finns en nedåtpil
    3. Klicka på nedåtpilen och skriv in önskat namn efter "Gruppnamn:"
    4. Lägg till minst två personer du ska chatta med.
      Om du bara lägger till en får du följande meddelande:
    5. Kör hårt!
  • Om jag vill döpa en chatt jag redan påbörjat:
    1. Se till att du chattar med mer än en person.
      Om du bara chattar med en enda person så är chatten kopplad till den personen och det finns inget val som ger dig möjlighet att döpa den chatten.
    2. Om ni är minst tre personer i chatten kommer det att finnas en penna till höger om medlemmarnas namn.

      Klicka på den.
    3. Fyll i det namn du vill att chatten ska ha och klicka på Spara

(Skulle du absolut vilja ha en namngiven chatt för enbart två personer kan du tillfälligt bjuda in en tredje person som gör att ni kan döpa chatten. Den tredje personen får sedan lämna chatten efter att den fått sitt namn. Chatten behåller då sitt namn fast ni bara är två i den. Gäller bara att hitta en kompis som går med på detta...)

Det är den tekniska delen av frågan. Vad är den praktiska slutsats vi får dra av hur det fungerar?

Återigen; försök tänka efter före chatten börjar, var ska vi lägga den?

Ha ett långsiktigt perspektiv på din planering,

  • Kommer vi att avhandla saker vi kommer att vilja hitta senare?
  • Dokumenterar vi de viktiga punkterna på andra platser?
    • I planner
    • I en ärende eller beslutslogg?
    • I projektdokument eller andra planeringsdokument?

När vi vet hur det fungerar kan vi hantera situationen. Nu vet ni kanske lite mer om hur det fugerar....

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare Axalon

---   ---   ---

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teams - Grupprum / Breakout rooms

Grupprum i Teams Nu har Grupprummen äntligen kommit till Teams. Fördelen med det är att ni enkelt kan dela in er i mindre grupper under ett möte och tillfälligt arbeta i egna grupprum för varje grupp. När grupparbetet är klart kan ni sedan enkelt återgå till huvudmötet. Allt arbete ni dokumenterat i grupprummet är sedan kvar och åtkomligt under resten av mötet och därefter. Det finns dock ett par förutsättningar för att detta ska fungera: Du måste ha aktiverat Teams nya mötesutseendet  ( hur du gör det kan du se här ). För att kunna skapa grupprum och agera mötesorganisatör måste du jobba i Teams-klienten, inte i webb-klienten. Du kan dock delta i möten med grupprum via webbklienten. Om du ska hålla ett möte med flera deltagare där du vill kunna dela upp deltagarna i flera grupper som diskuterar internt, utan att alla i mötet ska behöva vara med under diskussionen (ett grupparbete), så kan du nu skapa grupprum under mötet. Möjligheten till detta visas under mötet. Det går att ...

Microsoft Bookings, så mycket mer än vad du tror!

  Nu har vi tittat närmare på funktionen Bookings i Microsoft 365. En tjänst som många kanske bara ser i sina menyer, men väljer att scrolla förbi. Vi på Axalon har testkört funktionen och den kan göra mer nytta än vad många tror.   Vad är Bookings? Bookings är en funktion som finns med i de Microsoft licenser som innefattar Exchange. Det är en tjänst som är sammankopplad med dina medarbetares Outlook. Du når Bookings via startsidan office.com och den omtalade våfflan. (vilket för övrigt är en suverän sida för alla Microsoft 365 användare) eller via Teams.   Bara till för frisörer och däckföretag? Vid en snabb överflygning kan man säga att Bookings är en tjänst att erbjuda andra att boka min, mina kollegors tid för en specifik tjänst eller uppgift.   Ett exempel ser du längre ned i denna text. Där kan du boka in mig för en demo av just Bookings. Det behövs heller inga tekniska kunskaper för att hantera Bookings. Jag är absolut ingen tekniker eller adminis...

Teams - Omröstningar under möten

Att använda Forms för att göra omröstningar under möten Forms har integrerats med Teams så att du kan skapa enkätfrågor i Teams chattar. Det handlar om enstaka flervalsfrågor, inte hela Formsenkäter eller en grupp av sammanhängande frågor. Säg att du har ett mötet gällande ett beslut om en designlösning där du tagit fram tre olika förslag. Du vill att mötesdelytagarna ska kunna rösta på vilket förslag de tycker är bäst. För att ingen ska veta vem som röstat på vad vill du att de som röstar ska vara anonyma. Då Forms integrerats med Teams kan du skapa en enkätfråga för att lösa detta. Du kan skapa frågan (eller frågorna, om du har flera) innan mötet eller under pågående möte. Väljer du att skapa frågan före mötet  kan du välja om du vill lansera den redan innan mötet startat eller först då beslut ska tas om detta under mötet. Det går till och med att skapa frågan efter mötet och låta deltagarna svara på den i efterhand. Frågan kommer att ligga kvar i möteschatten även efter mötet. H...