Fortsätt till huvudinnehåll

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 3 av 4)

Att namnge en Teams-chatt

Det går ju att chatta på flera ställen i Teams:

  1. Du har den allmäna chatten (som i Skype)
  2. Chattar kopplade till kanaler i de olika teamen
  3. Chattar kopplade till möten (som i sin tur kan vara allmäna eller koplade till en specifik kanal i ett team).

Det finns (ännu) ingen funktion för att flytta på chattar, heller ingen funktion för att koppla nyckelord eller sökkriterier till en specifik chatt. Det är därför viktigt att du tänker på var du chattar med andra om har en ambition att lätt hitta dina chattar som rör ett visst ämne i efterhand.

Har jag då ingen chans att i efterhand se till att på bättre sätt hitta en chat om den råkat komma bland de allmäna chattarna istället för i en kanal i det team som den egentligen borde vara i?

Jo men visst; du kan döpa en chatt.

För att kunna göra detta måste dock vissa krav uppfyllas:

  • Om jag vet att jag vill döpa en chatt från första början kan jag döpa den direkt innan jag startar den.
    1. Tryck på knappen för en ny chatt
    2. Du får upp en textruta med rubriken "Till:" och uppmaningen "Börja skriva ett namn eller en grupp", längst till höger på den rutan finns en nedåtpil
    3. Klicka på nedåtpilen och skriv in önskat namn efter "Gruppnamn:"
    4. Lägg till minst två personer du ska chatta med.
      Om du bara lägger till en får du följande meddelande:
    5. Kör hårt!
  • Om jag vill döpa en chatt jag redan påbörjat:
    1. Se till att du chattar med mer än en person.
      Om du bara chattar med en enda person så är chatten kopplad till den personen och det finns inget val som ger dig möjlighet att döpa den chatten.
    2. Om ni är minst tre personer i chatten kommer det att finnas en penna till höger om medlemmarnas namn.

      Klicka på den.
    3. Fyll i det namn du vill att chatten ska ha och klicka på Spara

(Skulle du absolut vilja ha en namngiven chatt för enbart två personer kan du tillfälligt bjuda in en tredje person som gör att ni kan döpa chatten. Den tredje personen får sedan lämna chatten efter att den fått sitt namn. Chatten behåller då sitt namn fast ni bara är två i den. Gäller bara att hitta en kompis som går med på detta...)

Det är den tekniska delen av frågan. Vad är den praktiska slutsats vi får dra av hur det fungerar?

Återigen; försök tänka efter före chatten börjar, var ska vi lägga den?

Ha ett långsiktigt perspektiv på din planering,

  • Kommer vi att avhandla saker vi kommer att vilja hitta senare?
  • Dokumenterar vi de viktiga punkterna på andra platser?
    • I planner
    • I en ärende eller beslutslogg?
    • I projektdokument eller andra planeringsdokument?

När vi vet hur det fungerar kan vi hantera situationen. Nu vet ni kanske lite mer om hur det fugerar....

---   ---   ---

Ola Lövgren, lösningsutvecklare Axalon

---   ---   ---

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trendspaning Office365

Ett bra sätt att sätta sig in i hur Microsoft tänker och vad som prioriteras i deras utveckling av sina molntjänster i Office365 är att kontinuerligt följa deras roadmap och meddelande om nya tjänster, tillägg eller ändringar.  Du finner dem i Microsoft 365 Admin Center eller på Microsofts hemsida.   För mig som inte är tekniskt kunnig, utan jobbar mer med tjänsternas innehåll och försöker att förstå dess fördelar och koppla dem till våra kunders dagliga verksamhet ser jag just nu en tydlig fokusering hos Microsoft. Framför allt är det utvecklingen av Outlook för web, SharePoints moderna gränssnitt samt Teams. Över hälften av den information som Microsoft just nu publicerar i Admin Center handlar just om dessa tre tjänster.  
Lite bakgrund Jag började tidigt att intressera mig för Teams. Till vissa medarbetares förtret,

Profiler i Edge - Bra att använda för fler än bara utvecklare

I nya Edge kan du använda profiler för att hantera dina inloggningarBrukar du använda din arbetsdator för privata ärenden?Är du både användare och administratör för er Office 365 tenant och har två konton för att hålla isär detta?Arbetar du som konsult och har Office 365-konton hos flera kunder? I fall som dessa har du nytta av att använda profilfunktionen i nya Edge.
Profilfunktionen låter dig registrera olika profiler för olika Office 365- eller Microsoft-konton. Varje profil får en egen "version" av Edge. Du kan spara en specifik Edge-ikon på startfältet för varje profil du registrerat i Edge. Själv har jag för närvarande fyra ikoner för mina fyra olika profiler; en för mitt ordinnarie arbetskonto, en för mitt utvecklarkonto som går till min utvecklarprofil på min utvecklar-tenant och två ytterligare som går till kundspacifika konton som jag arbetar mycket med.
Varje profil har sina egna inställningar, detta innebär:
Egna favoriterEgen startsidaEgna tillägg och apparEgen…

Teams - Tänk på VAR du pratar och möts (del 1 av 4)

Det är lätt att hamna fel med sin chatt i TeamsJag har arbetat i Microsofts Live Messenger och Skype under större delen av mitt arbetsliv. Likheten mellan en Skypechatt och ett telefonsamtal är stora. I de allra flesta fall sparar du inte ett telefonsamtal. Det är nog många som har liknande bakgrund som jag.I Teams är det annorlunda. Dina chattar sparas och behålls för historisk referens. Det är t.o.m. svårt att bli av med dem, om du någon gång skulle vilja det. Du kan även ha chattar på flera olika ställen:Som "vanlig" chatt som sker mellan dig och en eller flera andra personer.
Dessa chattar kopplas inte till något specifikt Team, de kopplas till personen/personerna du talar med, som i Skype.Som en chatt i en kanal under ett Team.
Detta ger möjligheten att hålla samman chattar, beslut och förfrågningar under det Team, projekt, ämnesområde eller vad för konstellation Teamet representerar.Tanken med chattar kopplade till ett specifikt Team är ju väldigt god: chattar som till…